loading...
انجام پروژه های آموس لیزرل amos-Lisrel
صادقی بازدید : 24 پنجشنبه 25 اسفند 1401 نظرات (1)

برخی ویدئوهای این وب سایت را {در قالب لیست پخش ویدئو} می توانید همین جا ببینید:

    فیلم راهنمای نصب لیزرل
    فیلم راهنمای نصب ایموس
    ابتدای آموزش تحلیل عاملی تاییدی مرتبه اول
    ابتدای آموزش تحلیل عاملی تاییدی مرتبه دوم

 

 

 

 

 

 

 

09367292276
09367292276
azsoftir@gmail.com
azsoftir.com
09367292276
09367292276
azsoftir@gmail.com


 

 
روش معادلات ساختاری چیست؟

هنگامی که محقق بخواهد مدل خاصی را از لحاظ روابط بین متغیرهای تحت بررسی بیازماید، از روش معادلات ساختاری استفاده می کند. برای این منظور لازم است که ماتریس کواریانس متغیرهای اندازه گیری شده تحلیل شود. از جمله تحقیقاتی که در آنها ماتریس همبستگی یا کواریانس تحلیل می شود، تحلیل عاملی و مدل سازی معادلات ساختاری است.

امروزه مدل سازی معادلات ساختاری به عنوان یکی از روش های تجزیه و تحلیل اطلاعات در علوم اجتماعی، روانشناسی و همچنین علوم مدیریتی بسیار متداول و محبوب شده است. روشی که در آن از مجموعه ای از روشهای آماری استفاده شده و به پژوهشگر این امکان را می دهد که فرضیات و یا مدل نظری خود را با داده های واقعی تجزیه و تحلیل نماید.
نرم افزار لیزرل
نرم افزار لیزرل
تعریف مدل سازی معادلات ساختاری

مدل سازی معادلات ساختاری عبارتست از ارائه و بررسی مدل مفهومی با توجه به متغیرهای تحقیق.

اگر بخواهیم دقیق تر صحبت کنیم باید گفت؛

یکی از قوی ترین و مناسب ترین روشهای تجزیه و تحلیل در تحقیقات علوم رفتاری و علوم اجتماعی تجزیه و تحلیل چند متغیره است. تجزیه و تحلیل ساختارهای کواریانس یا مدل سازی علی یا مدل معادلات ساختاری یکی از اصلی ترین روش های تجزیه و تحلیل ساختارهای داده های پیچیده و چند متغیره است که ویژگی اصلی آنها، تجزیه و تحلیل همزمان چندین متغیر مستقل و وابسته است.

این روش مجموعه ای از روشهای آماری برای مدل سازی روابط بین متغیرهای مستقل و وابسته (مدل ساختاری) و متغیرهای پنهان و مشاهده پذیر (مدل اندازه گیری) می باشد که از روش های تجزیه و تحلیل عاملی، رگرسیون و یا تجزیه و تحلیل مسیر تشکیل شده است.

این روش امکان برقراری چندین رابطه را به صورت همزمان به محقق می دهد که از این رو به آن مدل رگرسیون چندگانه گفته می شود.
تحلیل مسیر
تحلیل مسیر

مدل سازی معادلات ساختاری موارد زیر را دنبال می کند:

09367292276
09367292276
azsoftir@gmail.com
azsoftir.com
09367292276
09367292276
azsoftir@gmail.com


    مدل سازی روابط بین متغیرهای مستقل (برون زا) و وابسته (درون زا)
    مدل سازی متغیرهای پنهان (مکنون)
    مدل سازی خطاهای اندازه گیری متغیرهای مشاهده پذیر
    آزمون فرضیات استنباط شده از ادبیات مورد بررسی به کمک داده های عینی (تجزیه و تحلیل مسیر)

قابل ذکر است روش پیش فرض نرم افزار لیزرل در مدل یابی معادلات ساختاری، روش بیشینه احتمال (Maximum Likelihood) می باشد.
تاریخچه مدل یابی معادلات ساختاری

هر چند مدل یابی معادلات ساختاری فقط در 30  یا 40 سال اخیر شکل برجسته ای برای تحلیل داده ها یافته است، اما مفهوم آن برای نخستین بار نزدیک به 80 سال پیش زیست شناس معروف سووال رایت در دانشگاه شیکاگو معرفی کرد. او نشان داد که روابط خطی بین متغیرهای مشاهده شده را می توان به شکل نمودار مسیر و ضرایب مسیر همراه آن نمایش داد.

رایت توانست از طریق ترسیم ردیابی علی و مسیرهای همراه آن در نمودار، رابطه ساختاری خطی بین متغیرها را بر پایه قواعد بسیار ساده به دست آورد. رایت این روش را در ابتدا برای محاسبه همبستگی مورد انتظار بین ویژگی های مشاهده شده اشخاص مورد نظر درباره فرضیه وراثت ماندل و بعد از آن برای انواع کلی تر روابط میان اشخاص مورد استفاده قرار داد.

شکل جدید تحلیل خطی ساختاری علاوه بر نمایش نمودار مسیر شامل فرمول بندی جبری مدل نیز هست. این دو شکل معادل یکدیگرند و اجرای تحلیل در برنامه LISREL  به کاربر امکان می دهد بر پایه هر کدام از این دو نوع نمایش، مدل مورد نظر را در رایانه انتخاب کند.

رویکرد تحلیل مسیر موقعی عالی است که تعداد متغیرهای درگیر با رابطه مورد نظر در حد متوسط باشد، اما وقتی تعداد متغیرها زیاد باشد این نمودار پیچیده و پر زحمت می شود. در این صورت، نوشتن روابط به صورت نمادی راحت تر خواهد بود. دستور العمل SIMPLIS  در نرم افزار LISREL  معرف مثال هایی برای هر دو نوع نمایش است و انطباق و مشابهت بین مسیرها و معادلات ساختاری را روشن می سازد.

بررسی روش های ریاضی و آماری مورد نیاز برای مطالعه روایی سازه ها و اندازه گیری نفوذ آنها، به توسعه روشی به نام تحلیل عاملی منجر شد. شکل جدید آن تا حد بسیار زیادی مدیون کارهای ترومن کلی و ال.ال.ترستون است که تحلیل تک عاملی اسپیرمن را به تحلیل کاملا عمومی چند عاملی تبدیل کردند. کارل جارزکاگ نیر اخیرا تحلیل عاملی تاییدی را به شکل اکتشافی آن افزوده است. این دو شکل برای مقاصد مختلفی به کار می رود. تحلیل عاملی اکتشافی یک روش رسمی اکتشاف است و فرد را قادر می سازد که روابط بین متغیرهایی را که هرگز در داده های اصلی یا حتی در همبستگی های بین متغیرها آشکار مراحل تحلیل مسیر با استفاده از لیزرل LISREL را به صورت کاملا کاربردی آموزش خواهید دید. پس تا انتهای این مقاله همراه کیارا آکادمی باشید.
تحلیل مسیر چیست؟

عموما پژوهشگران از روش مدل سازی معادلات ساختاری برای بررسی روابط متغیرهای آشکار و پنهان با یکدیگر بهره می برند اما ممکن است، بنابه دلیل سادگی یا ماهیت تحلیل محقق تمایل داشته باشد متغیرهای مکنون، ضرایب وزنی و تاثیر تک تک متغیرهای اشکار را نادیده بگیرد. در این حالت می توان از روشی به نام تحلیل مسیر استفاده نمود. این روش از الگوی رگرسیون چند متغیره استفاده می کند و به جای استفاده از ضرایب وزنی هر سوال، میانگین وزنی سوالات محاسبه می شود و به جای متغیر مکنون مربوطه در مدل قرار می گیرد. در کل روش تحلیل مسیر Path Analysis تکنیکی جهت آزمون مدل علی- نظری است و می خواهد متغیرهای مستقل و متغیر وابسته و روابط بین آن ها را بررسی کند.
اجرای تحلیل مسیر با لیزرل

برای اجرای این روش آماری مانند اجرای مدل سازی معادلات ساختاری پیش می رویم. برای شروع باید داده ها را وارد نرم افزار spss نمایید و متغیرهای خود را تعریف کنید. شما باید در این مرحله متغیرهای اضافی که نیازی به تحلیل آن ها ندارید را از فایل داده های خودتان حذف کنید.

سپس باید ابعاد متغیرهای خود را ایجاد نمایید. برای این کار باید از عمل compute استفاده کنید. محاسبه میانگین کلیه متغیرهای مشاهده شده با این هدف صورت می گیرد که به جای متغیر مکنون در تحلیل قرار داده شود. پس برای این کار باید با دستور Transform Compute Variable شروع به کار کنید.

زمانی که وارد این بخش شدید، سوالات هر یک از ابعاد را وارد کنید. شما باید تابع میانگین (Mean) را از لیست وارد کادر محاسبات کنید.

09367292276
09367292276
azsoftir@gmail.com
azsoftir.com
09367292276
09367292276
azsoftir@gmail.com


در گام بعدی باید داده های خود را در spss ذخیره کنید تا آن ها را وارد نرم افزار لیزرل نمایید.

در مرحله بعدی باید نرم افزار لیزرل را باز کنید. سپس باید گزینه new را بزنید و از بین گزینه ها PRELIS data را انتخاب کنید. سپس گزینه Import Data را از بخش File انتخاب کنید.

سپس باید داده هایی که در مراحل قبلی ذخیره کرده بودید را باز نمایید.

سپس باید نام پروژه خود را بنویسید و آن را ذخیره نمایید.

در گام بعدی شما باید نوع پیش فرض داده ها را تغییر بدید. برای این کار وارد گزینه تعریف متغیرها در لیزرل شوید.

در گام بعدی باید نوع داده ها را که به صورت پیش فرض ordinal هست را تغییر بدید.

صفر تا صد تحلیل مسیر با نرم افزار لیزرل

در گام بعدی تحلیل مسیر باید گزینه Path Diagram را انتخاب نمایید.

صفر تا صد تحلیل مسیر با نرم افزار لیزرل

سپس باید اسم پروژه را تایپ کنید و آن را ذخیره نمایید.

سپس باید متغیرهای آشکار خود را تعریف نمایید. فرقی که در این بخش با مدل معادلات ساختاری وجود دارد این است که با متغیرهای پنهان کاری نداریم.

تحلیل مسیر

سپس باید بر روی گزینه Add/Read/variable در زیر بخش Observed variables بزنید، تا متغیرهای آشکار را تعریف کنید. در کادر باز شده باید روی گزینه دوم کلیک نمایید. گزینه اول لیست سیستمی فایل لیزرل است که برای داده های کوواریانسی به کار می رود و گزینه دوم برای داده های خام می باشد. سپس بر روی browse کلیک کنید. سپس باید فایل داده ها را فراخوانی کنید تا متغیرها به لیست متغیرهای آشکار اضافه شود.

در گام بعدی تحلیل مسیر باید در لیست به وجود آمده متغیر اول را باید حذف کنید چرا که این متغیر را خود نرم افزار ایجاد کرده است. بخش متغیر پنهان را خالی می گذاریم و گزینه next را بزنید.

در این بخش شما باید دو عمل را اجرا کنید: اول این که تعداد نمونه تحلیل خود را تایپ کنید. سپس باید از بخش matrix to be analyzed گزیاختاری (Structural equation modeling: SEM) یک تکنیک تحلیل چند متغیری بسیار کلی و نیرومند از خانواده رگرسیون چند متغیری و به بیان دقیق‌تر بسط “مدل خطی کلی” (General linear model) یا GLM است. SEM به پژوهشگر امکان می‌دهد مجموعه ای از معادلات رگرسیون را به صورت هم زمان مورد آزمون قرار دهد.

مدل یابی معادله ساختاری یک رویکرد جامع برای آزمون فرضیه‌هایی درباره روابط متغیرهای مشاهده شده و مکنون است که گاه تحلیل ساختاری کوواریانس، مدل یابی علّی و گاه نیز لیزرل (Lisrel) نامیده شده است اما اصطلاح غالب در این روزها، مدل یابی معادله ساختاری یا به گونه خلاصه SEM است. (هومن 1384،11)

از نظر آذر (1381) نیز یکی از قوی‌ترین و مناسب‌ترین روش‌های تجزیه و تحلیل در تحقیقات علوم رفتاری و اجتماعی، تجزیه و تحلیل چند متغیره است زیرا این گونه موضوعات چند متغیره بوده و نمی توان آنها را با شیوه دو متغیری (که هر بار یک متغیر مستقل با یک متغیر وابسته در نظر گرفته می‌شود) حل نمود.

09367292276
09367292276
azsoftir@gmail.com
azsoftir.com
09367292276
09367292276
azsoftir@gmail.com


«تجزیه و تحلیل ساختارهای کوواریانس» یا همان «مدل یابی معادلات ساختاری»، یکی از اصلی‌ترین روش‌های تجزیه و تحلیل ساختار داده‌های پیچیده و یکی از روش‌های نو برای بررسی روابط علت و معلولی است و به معنی تجزیه و تحلیل متغیرهای مختلفی است که در یک ساختار مبتنی بر تئوری، تاثیرات همزمان متغیرها را به هم نشان می‌دهد. از طریق این روش می‌توان قابل قبول بودن مدل‌های نظری را در جامعه‌های خاص با استفاده از داده‌های همبستگی، غیر آزمایشی و آزمایشی آزمود.
2- اندیشه اساسی و زیربنایی مدل یابی ساختاری

یکی از مفاهیم اساسی که در آمار کاربردی در سطح متوسط وجود دارد اثر انتقالهای جمع پذیر و ضرب پذیر در فهرستی از اعداد است. یعنی اگر هر یک از اعداد یک فهرست در مقدار ثابت K ضرب شود میانگین اعداد در همان K ضرب می‌شود و به این ترتیب، انحراف معیار استاندارد در مقدار قدر مطلق  K  ضرب خواهد شد.

نکته این است که اگر مجموعه ای از اعداد X با مجموعه دیگری از اعداد Y از طریق معادله Y=4X   مرتبط باشند در این صورت واریانس Y باید 16 برابر واریانس X باشد و بنابراین از طریق مقایسه واریانس‌های X و Y می‌توانید به گونه غیر مستقیم این فرضیه را که Y و X از طریق معادله Y=4X با هم مرتبط هستند را بیازمایید.

این اندیشه از طریق تعدادی معادلات خطی از راه‌های مختلف به چندین متغیر مرتبط با هم تعمیم داده می‌شود. هرچند قواعد آن پیچیده‌تر و محاسبات دشوارتر می‌شود، اما پیام کلی ثابت می‌ماند. یعنی با بررسی واریانسها و کوواریانسهای متغیرها می‌توانید این فرضیه را که “متغیرها از طریق مجموعه ای از روابط خطی با هم مرتبط اند” را بیازمایید.
توسعه مدل‌های علّی و همگرایی روش‌های اقتصادسنجی، روان سنجی و غیره

توسعه مدل‌های علّی متغیرهای مکنون معرف همگرایی سنتهای پژوهشی نسبتا مستقل در روان سنجی، اقتصادسنجی، زیست شناسی و بسیاری از روشهای قبلا آشناست که آنها را به شکل چهارچوبی وسیع در می‌آورد. مفاهیم متغیرهای مکنون (Latent variables)  در مقابل متغیرهای مشاهده شده (Observed variables)  و خطا در متغیرها، تاریخی طولانی دارد.

در اقتصادسنجی آثار جهت دار هم زمان چند متغیر بر متغیرهای دیگر، تحت برچسب مدلهای معادله همزمان بسیار مورد مطالعه قرار گرفته است. در روان سنجی به عنوان تحلیل عاملی و تئوری اعتبار توسعه یافته و شالوده اساسی بسیاری از پژوهش‌های اندازه گیری در روانسنجی می‌باشد. در زیست شناسی، یک سنت مشابه همواره با مدلهای معادلات همزمان (گاه با متغیرهای مکنون) در زمینه نمایش و طرح برآورده در تحلیل مسیر سر و کار دارد.
3- موارد کاربرد روش لیزرل

روش لیزرل ضمن آنکه ضرایب مجهول مجموعه معادلات ساختاری خطی را برآورد می‌کند برای برازش مدلهایی که شامل متغیرهای مکنون، خطاهای اندازه گیری در هر یک از متغیرهای وابسته و مستقل، علیت دو سویه، هم زمانی و وابستگی متقابل می‌باشد طرح ریزی گردیده است.

اما این روش را می‌توان به عنوان موارد خاصی برای روشهای تحلیل عاملی تاییدی، تحلیل رگرسیون چند متغیری، تحلیل مسیر، مدلهای اقتصادی خاص داده‌های وابسته به زمان، مدلهای برگشت پذیر و برگشت ناپذیر برای داده‌های مقطعی/ طولی، مدلهای ساختاری کوواریانس و تحلیل چند نمونه ای (مانند آزمون فرضیه‌های برابری ماتریس کوواریانس های، برابری ماتریس همبستگی ها، برابری معادلات و ساختارهای عاملی و غیره) نیز به کار برد.
4- نرم افزار لیزرل چیست؟

لیزرل یک محصول نرم افزاری است که به منظور برآورد و آزمون مدلهای معادلات ساختاری طراحی و از سوی “شرکت بین المللی نرم افزار علمی”



به بازار عرضه شده است. این نرم افزار با استفاده از همبستگی و کوواریانس اندازه گیری شده، می‌تواند مقادیر بارهای عاملی، واریانسها و خطاهای متغیرهای مکنون را برآورد یا استنباط کند و از آن می‌توان برای اجرای تحلیل عاملی اکتشافی، تحلیل عاملی مرتبه دوم، تحلیل عاملی تاییدی و همچنین تحلیل مسیر (مدل یابی علت و معلولی با متغیرهای مکنون) استفاده کرد.

تحلیل ساختاری کوواریانس که به آن روابط خطی ساختاری نیز می گویند، یکی از تکنیک های تحلیل مدل معادلات ساختاری است. جالب است بدانید که نام LISREL از عبارت

09367292276
09367292276
azsoftir@gmail.com
azsoftir.com
09367292276
09367292276
azsoftir@gmail.com


Linear Structural Relations

که به معنای روابط خطی ساختاری است، بدست آمده است.
5- تحلیل عاملی اکتشافی (efa) و تحلیل عاملی تاییدی (cfa)

تحلیل عاملی می‌تواند دو صورت اکتشافی و تاییدی داشته باشد. اینکه کدام یک از این دو روش باید در تحلیل عاملی به کار رود مبتنی بر هدف تحلیل داده هاست.
تحلیل عاملی اکتشافی

در تحلیل عاملی اکتشافی(Exploratory factor analysis) پژوهشگر به دنبال بررسی داده‌های تجربی به منظور کشف و شناسایی شاخص‌ها و نیز روابط بین آنهاست و این کار را بدون تحمیل هر گونه مدل معینی انجام می‌دهد. به بیان دیگر تحلیل عاملی اکتشافی علاوه بر آنکه ارزش تجسسی یا پیشنهادی دارد می‌تواند ساختارساز، مدل ساز یا فرضیه ساز باشد.

تحلیل اکتشافی وقتی به کار می‌رود که پژوهشگر شواهد کافی قبلی و پیش تجربی برای تشکیل فرضیه درباره تعداد عامل‌های زیربنایی داده‌ها نداشته و به واقع مایل باشد درباره تعیین تعداد یا ماهیت عامل‌هایی که همپراشی بین متغیرها را توجیه می‌کنند داده‌ها را بکاود. بنابر این تحلیل عاملی اکتشافی بیشتر به عنوان یک روش تدوین و تولید تئوری و نه یک روش آزمون تئوری در نظر گرفته می‌شود.

تحلیل عاملی اکتشافی روشی است که اغلب برای کشف و اندازه گیری منابع مکنون پراش و همپراش در اندازه گیری‌های مشاهده شده به کار می‌رود. پژوهشگران به این واقعیت پی برده اند که تحلیل عاملی اکتشافی می‌تواند در مراحل اولیه تجربه یا پرورش تستها کاملا مفید باشد. توانشهای ذهنی نخستین ترستون، ساختار هوش گیلفورد نمونه‌های خوبی برای این مطلب می‌باشد. اما هر چه دانش بیشتری درباره طبیعت اندازه گیری‌های روانی و اجتماعی به دست آید ممکن است کمتر به عنوان یک ابزار مفید به کار رود و حتی ممکن است بازدارنده نیز باشد.

از سوی دیگر بیشتر مطالعات ممکن است تا حدی هم اکتشافی و هم تاییدی باشند زیرا شامل متغیر معلوم و تعدادی متغیر مجهول‌اند. متغیرهای معلوم را باید با دقت زیادی انتخاب کرد تا حتی الامکان درباره متغیرهای نامعلومی که استخراج می‌شود اطلاعات بیشتری فراهم‌اید. مطلوب آن است که فرضیه ای که از طریق روش‌های تحلیل اکتشافی تدوین می‌شود از طریق قرار گرفتن در معرض روش‌های آماری دقیق‌تر تایید یا رد شود. تحلیل عاملی اکتشافی نیازمند نمونه‌هایی با حجم بسیار زیاد می‌باشد.
تحلیل عاملی تاییدی

در تحلیل عاملی تاییدی (Confirmatory factor analysis) ، پژوهشگر به دنبال تهیه مدلی است که فرض می‌شود داده‌های تجربی را بر پایه چند پارامتر نسبتا اندک، توصیف تبیین یا توجیه می‌کند. این مدل مبتنی بر اطلاعات پیش تجربی درباره ساختار داده هاست که می‌تواند به شکل:

1) یک تئوری یا فرضیه

2) یک طرح طبقه بندی کننده معین برای گویه‌ها یا پاره تستها در انطباق با ویژگی‌های عینی شکل و محتوا

3)شرایط معلوم تجربی

و یا    4) دانش حاصل از مطالعات قبلی درباره داده‌های وسیع باشد.

تمایز مهم روش‌های تحلیل اکتشافی و تاییدی در این است که روش اکتشافی با صرفه‌ترین روش تبیین واریانس مشترک زیربنایی یک ماتریس همبستگی را مشخص می‌کند. در حالی که روش‌های تاییدی (آزمون فرضیه) تعیین می‌کنند که داده‌ها با یک ساختار عاملی معین (که در فرضیه آمده) هماهنگ اند یا نه.

ضمنا خاطر نشان می شود برای دریافت ویدئوی آموزشی تحلیل عاملی تاییدی در نرم افزار لیزرل می توانید به این صفحه مراجعه نمایید:

آموزش تصویری تحلیل عاملی تاییدی
6- آزمون‌های برازندگی مدل کلی

با آنکه انواع گوناگون آزمون‌ها که به گونه کلی شاخص‌های برازندگی(Fitting indexes) نامیده می‌شوند پیوسته در حال مقایسه، توسعه و تکامل می‌باشند اما هنوز درباره حتی یک آزمون بهینه نیز توافق همگانی وجود ندارد. نتیجه آن است که مقاله‌های مختلف، شاخص‌های مختلفی را ارائه کرده اند و حتی نگارش‌های مشهور برنامه‌های SEM مانند نرم افزارهای lisrel, Amos, EQS نیز تعداد زیادی از شاخص‌های برازندگی به دست می‌دهند.(هومن1384 ،235)

09367292276
09367292276
azsoftir@gmail.com
azsoftir.com
09367292276
09367292276
azsoftir@gmail.com


این شاخص‌ها به شیوه‌های مختلفی طبقه بندی شده اند که یکی از عمده‌ترین آنها طبقه بندی به صورت مطلق، نسبی و تعدیل یافته می‌باشد. برخی از این شاخص ها عبارتند از:
1-6- شاخص‌های  GFI و  AGFI

شاخص GFI – Goodness of fit index  مقدار نسبی واریانس‌ها و کوواریانس‌ها را به گونه مشترک از طریق مدل ارزیابی می‌کند. دامنه تغییرات GFI بین صفر و یک می‌باشد. مقدار GFI باید برابر یا بزرگتر از  0.09  باشد.

شاخص برازندگی دیگر Adjusted Goodness of Fit Index – AGFI    یا همان مقدار تعدیل یافته شاخص GFI برای درجه آزادی می‌باشد. این مشخصه معادل با کاربرد میانگین مجذورات به جای مجموع مجذورات در صورت و مخرج (1- GFI) است. مقدار این شاخص نیز بین صفر و یک می‌باشد. شاخص‌های GFI  و  AGFI  را که جارزکاگ و سوربوم (1989) پیشنهاد کرده اند بستگی به حجم نمونه ندارد.
2-6- شاخص RMSEA

این شاخص , ریشه میانگین مجذورات تقریب می‌باشد.

شاخص Root Mean Square Error of Approximation – RMSEA برای مدل‌های خوب برابر 0.05 یا کمتر است. مدلهایی که RMSEA  آنها 0.1 باشد برازش ضعیفی دارند.
3-6- مجذور کای

آزمون مجذور کای (خی دو) این فرضیه را مدل مورد نظر هماهنگ با الگوی همپراشی بین متغیرهای مشاهده شده است را می‌آزماید، کمیت خی دو بسیار به حجم نمونه وابسته می‌باشد و نمونه بزرگ کمیت خی دو را بیش از آنچه که بتوان آن را به غلط بودن مدل نسبت داد, افزایش می‌دهد. (هومن.1384. 422).
4-6- شاخص  NFI و CFI

شاخصNFI (که شاخص بنتلر-بونت هم نامیده می‌شود) برای مقادیر بالای 0.09  قابل قبول و نشانه برازندگی مدل است. شاخص CFI  بزرگتر از 0.09  قابل قبول و نشانه برازندگی مدل است. این شاخص از طریق مقایسه یک مدل به اصطلاح مستقل که در آن بین متغیرها هیچ رابطه ای نیست با مدل پیشنهادی مورد نظر، مقدار بهبود را نیز می‌آزماید. شاخص CFI  از لحاظ معنا مانند NFI  است با این تفاوت که برای حجم گروه نمونه جریمه می‌دهد.

شاخص‌های دیگری نیز در خروجی نرم افزار لیزرل دیده می‌شوند که برخی مثل AIC,  CAIC  ECVA  برای تعیین برازنده‌ترین مدل از میان چند مدل مورد توجه قرا افزاری برای مدل سازی معادلات ساختاری

به نکاتی مهم و توضیحی در خصوص نرم افزار لیزرل اشاره می شود:

    لیزل Lisrel مخفف linear structural relation است. نرم افزار تحلیل آماری لیزرل LISREL جهت محاسبات تحلیل عامل و مدل معادلات ساختاری و به منظور تست کردن روایی پرسشنامه از سوی شرکت بین المللی نرم افزار علمی (SSI) به بازار عرضه شده است.
    لیرزل یک مدل تبیینی است که ما را به مدل اکتشافی رهنمون می‏کند. هدف لیرزل این است که ما را با انجام آزمونی به تحلیل مسیر، تحلیل عاملی و تحلیل خوشه‏ای برساند. در این صورت لیرزل با اثرات خالص و ناخالص سروکار دارد، هم پیش رونده است وهم پس رونده و در اینجاست که مؤلفه‏ ها مشخص می‏شود و به عقب برمی‏گردد. از این رو، لیرزل با مفاهیم کانژنریک سروکار دارد. نرم افزار لیزرل Lisrel مکمل نرم افزار اس پی اس اس است که در علوم انسانی و علوم اجتماعی استفاده می شود. این نرم افزار کارهای گرافیکی را بهتر از نرم افزار SPSS انجام می دهد.
    لیزرل به معنای ارتباطات ساختاری خطی است که برخی به غلط آن را مترادف مدل یابی معادلات ساختاری قلمداد کرده‌اند. مدل یابی معادلات ساختاری (Structural equation modeling: SEM) یکی از روشهای تحلیل کورایانس است که با استفاده از نرم افزار لیزرل قابل محاسبه است.
    این نرم افزار با استفاده از همبستگی و کوواریانس بین متغیرهای اندازه گیری شده ،تحلیل عاملی ، مدل معادلات ساختاری، تحلیل مسیر، انواع رگرسیون، پایایی و روایی سازه، پایایی مرکب و . . . میتواند انجام دهد. بنابراین حتما به خاطر داشته باشید لیزرل هیچگاه مترادف مدل یابی معادلات ساختاری نیست. از آنجا که تحلیل عاملی و مدل یابی معادلات ساختاری با استفاده از نرم افزار لیزرل قابل تحلیل است درک این روشها در شناخت کار با نرم افزار لیزرل ضروری است.
    مدل معادلات ساختاری و یا به طور اختصار SEM که مخفف (Structural Equational Modeling) میباشد، از روشهای جدید آماری و یکی از قویترین روشهای تجزیه و تحلیل چند متغیره است که برخی هم به آن تحلیل ساختاری کواریانس، الگوسازی عاملی و لیزرل اطلاق میکنند. کاربرد اصلی آن در موضوعات چند متغیرهای است که نمی توان آنها را به شیوه دو متغیری با در نظر گرفتن هربار یک متغیر مستقل با یک متغیر وابسته انجام داد.
    تجزیه و تحلیل چند متغیره به یک سری روشهای تجزیه و تحلیل اطلاق میشود که ویژگی اصلی آنها، تجزیه و تحلیل همزمان چند متغیر مستقل با چند متغیر وابسته است. به عبارت دیگر وقتی شما میخواهید متغیر وابسته خود به عنوان مثال بزه کاری را با متغیرهای مستقلی همچون انگیزه فردی، روابط خانوادگی، سابقه بزهکاری، موقعیت اجتماعی اقتصادی و از این قبیل پیش¬بینی کنید بایستی به طراحی یک مدل علی و ارزیابی آن بپردازید که با استفاده از مدلیابی معادلات ساختاری قادر به آن خواهید بود. بنابراین شما در این پژوهش برخی از موارد را به طور مستقیم اندازه گیری میکنید(بخش اندازه گیری مدل) که عموماً همان گویه های پرسشنامه است و برخی از موارد را با ترکیب این گویه ها بدست آورده و روابط آنها را میسنجید(بخش تحلیل مسیر مدل) تا بتوانید مدل نهایی خود را رسم کنید.

برای سفارش مدل سازی معادلات ساختاری، ترسیم روابط گرافیکی بین متغیرها، و تحلیل با نرم افزار لیزرل کافی است از یکی از راههای ارتباطی ذکر شده در پایین این صفحه با ما تماس بگیرید.
2- وب سایت تخصصی مدل سازی معادلات ساختاری و تحلیل مسیر با نرم افزار lisrel

به اطلاع مشتاقان و علاقه مندان به نرم افزار لیزرل و موضوع مدل سازی و مدل یابی معادله ساختاری می رسانیم که وب سایت ویژه این نرم افزار در خدمت شما می باشد. این سایت که یکی دیگر از وب سایتهای این مجموعه می باشد به صورت تخصصی، ویژه و از صفر تا صد به موضوع معادلات ساختاری و تجزیه و تحلیل با نرم افزار Lisrel می پردازد. لینک این سایت به قرار زیر است :

    قبول سفارشات مدل معادلات ساختاری و ترسیم روابط بین متغیرها به صورت گرافیکی

3- وب سایت ویژه مدل سازی معادلات ساختاری با نرم افزار Smart Pls

همچنین لینک وب سایت دیگر این گروه که بر مدل سازی معادلات ساختاری با استفاده از نرم افزار معروف smart pls تمرکز دارد به قرار زیر است:

    قبول سفارشات مدل معادلات ساختاری با نرم افزار اسمارت پی ال اس- Smart Pls

4- آموزش ویدئویی و کامل تحلیل عاملی اکتشافی با نرم افزار SPSS

09367292276
09367292276
azsoftir@gmail.com
azsoftir.com
09367292276
09367292276
azsoftir@gmail.com


تا اینجا در خصوص لیزرل و معادلات ساختاری صحبت شد، اما اگر علاقه مند به کار با نرم افزار SPSS و انجام تحلیل عاملی اکتشافی با آن هستید، این بسته آموزش ویدئویی را که همراه با تحلیل کامل در قالب فصل 4 پایان نامه است مد نظر قرار داشته باشید:

    آموزش تحلیل عاملی اکتشافی با اس پی اس اس و قالب ورد فصل 4 پایان نامه مربوط به آن

سایر نرم افزارهای تحلیل آماری به قرار زیر است:

    نرم افزار R
    نرم افزار SAS
    نرم افزار SPSS
    نرم افزار EViews
    نرم افزار Minitab
    نرم افزار NCSS یا PASS
    نرم افزار Lisrel

5/5 - (5 امتیاز)
954
تحلیل آماری, مدل سازی معادلات ساختاری, نرم افزار lisrel, نرم افزار آماری, نرم افزار اسمارت پی ال اس
سید مجتبی فرشچی
کارشناس ارشد رشته آمار از دانشگاه شهید بهشتی تهران و مدیر "اطمینان شرق" هستم. اعتقاد دارم گزارشات آماری- تحلیلی مساله محور به تصمیم گیری مدیران کمک زیادی می کند. تحلیل آماری برای دانشجویان نیز ابزار علمی قبول یا رد فرضیات تحقیق است و ما در این زمینه خدمات و آموزشهایی ویژه داریم.
تحلیل آماری و اقتصاد سنجی با نرم افزار EViews
نرم افزار مینی تب و کتابهای آن
سایر مطالب مرتبط با موضوع فوق:

توجه شود که بخش سوال و جواب ها و کامنتها بعد از این بخش قرار دارد.
سوال آماری
سوالات خود در خصوص تجزیه تحلیل آماری را از ما بپرسید
access_timeاکتبر 2, 2018
comment90 دیدگاه
“اطمینان شرق” پاسخگوی سوالات آماری شماست در تمامی سایت های “اطمینان شرق” می توانید ذیل هر صفحه مرتبط با موضوع مد نظرتان، سوال خود را در بخش دیدگاه درج نمایید تا ما به آن با دقت و به صورت کامل…
تحلیل عاملی
تحلیل عاملی-روشی برای خلاصه سازی داده ها
access_timeسپتامبر 20, 2018
comment70 دیدگاه
1- تحلیل عاملی چیست؟ تحلیل عاملی نامی عمومی است برای برخی روشهای آماری چند متغیره که هدف اصلی آن خلاصه کردن داده ها می باشد. این روش به بررسی همبستگی درونی تعداد زیادی از متغیرها می پردازد و در نهایت…
تحلیل آماری چیست
تحلیل آماری چیست و چگونه انجام می شود؟ برون سپاری تحلیل آماری
access_timeآوریل 13, 2018
comment15 دیدگاه
1- تحلیل آماری چیست؟ در این مقاله در این خصوص صحبت می کنیم که اصولا تحلیل آماری چیست و چگونه و با چه ابزارهایی انجام می شود. برای سفارش تحلیل آماری چکار باید کرد؟ و برای آموزش تحلیل آماری از…
نرم افزار NCSS یا PASS برای محاسبه دقیق حجم نمونه
access_timeسپتامبر 30, 2018
comment9 دیدگاه
نرم افزار NCSS یک نرم افزار آماری می باشد و نرم افزار PASS نیز بخشی از آن است، که برای بسیاری از افراد ناشناخته است. نرم افزار PASS به خاطر توانایی که در محاسبات تعیین حجم نمونه دارد مورد توجه…
ضریب همبستگی
ضریب همبستگی و انواع آن در تحلیل آماری
access_timeدسامبر 19, 2019
comment7 دیدگاه
مقدمه در این مقاله به بررسی موضوع ضریب همبستگی یا correlation coefficient که یکی از مفاهیم بنیادی در علم آمار است خواهیم پرداخت و به نقش آن در مدل سازی معادلات ساختاری اشاره خواهیم نمود. 1- انواع ضرایب همبستگی سر…
نرم افزار sas
نرم افزار SAS
access_timeسپتامبر 30, 2018
comment4 دیدگاه
SAS: نرم افزار تجزیه و تحلیل آماری و انجام طرح آزمایشها با خلق نرم‌افزار تحلیل آماری Statistical Analysis Software) SAS ) وبا توسعه آن توسط گودنایت و بار به همراه دو شریک دیگر جان سال و جین هلوگ در سال…
تحلیل آماری
بارگذاری بیشتر

سوال و جواب پیرامون این مبحث از طریق ارسال دیدگاه:
– نیاز به عضویت در سایت ندارد
– از طریق ایمیل خود، از دریافت پاسخ مطلع می گردید
– اگر کامنتها زیاد است، برای جستجو و یافتن سوال مد نظر خود از (f + Ctrl) استفاده نمایید.
– لطفا دوستانی که اطلاعاتی تخصصی و یا تجربه ای دارند، به سوالات پاسخ دهند تا محققان سراسر کشور بهره ببرند (زکات علم نشر آن است)
1 دیدگاه. همین الان خارج شوید   

09367292276
09367292276
azsoftir@gmail.com
azsoftir.com
09367292276
09367292276
azsoftir@gmail.com



    سلام. لطفا سوالات و نظرات خود در خصوص این مطلب را در همین بخش دیدگاه مطرح نمایید. از طریق ایمیل از پاسخ ما مطلع خواهید شد.
    برای جستجو در میان کامنت ها از Ctrl + f استفاده نمایید.
    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *
این قسمت نباید خالی باشد
این قسمت نباید خالی باشد
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

اگر کسی به نظر من پاسخ داد از طریق ایمیل به من اطلاع دهید.

لطفا پاسخ را به عدد انگلیسی وارد کنید:
ده − سه =

با توجه به زیاد بودن مطالب آماری، برای یافتن صفحات مد نظر خود، موضوع را درج و اینتر بزنید
جستجو برای:
جستجو در مقالات آموزشی
جستجو برای:
فهرست تمام مقالات

با کلیک بر روی علامت فلش ها، لیست مقالات هر طبقه را ببینید:

    مقالات تحلیل آماری

آزمونهای آماری
نرم افزارهای آماری

    نرم افزارهای آماری چه نقشی در انجام تحلیل آماری دارند؟
    آشنایی با نرم افزار SPSS
    تحلیل آماری و اقتصاد سنجی با نرم افزار EViews
    تحلیل آماری با نرم افزار لیزرل
    نرم افزار NCSS یا PASS برای محاسبه دقیق حجم نمونه
    نرم افزار مینی تب و کتابهای آن
    نرم افزار R
    نرم افزار SAS

نرمال بودن داده ها
تحلیل آماری برای ادارات

09367292276
09367292276
azsoftir@gmail.com
azsoftir.com
09367292276
09367292276
azsoftir@gmail.com


اخبار

بسته های آموزشی در سایر سایتهای «اطمینان شرق»

با کلیک بر روی علامت فلش ها، لیست آموزشهای هر سایت را ببینید:

    بسته های آموزشی نرم افزار SPSS

بسته های آموزشی روش AHP
بسته های آموزشی نرم افزار EViews
بسته های آموزشی Lisrel
بسته های آموزشی SmartPls
بسته های آموزشی نرم افزار Excel

سفارش تحلیل

بهترین شیوه ارتباط با ما در هر ساعت، از طریق پیام رسان های: ایتا یا سروش یا روبیکا یا آیگپ یا واتساپ به (خانم دهقان) با جستجوی نام کاربری Etminan_sharq

09367292276
09367292276
azsoftir@gmail.com
azsoftir.com
09367292276
09367292276
azsoftir@gmail.com




سید مجتبی فرشچی

گروه آماری اطمینان شرق، مجموعه ای دانش پایه است که در سال 1382 شکل گرفته است (با مدیریت “سید مجتبی فرشچی”). 19 سال تجربه داریم در زمینه تجزیه و تحلیل آماری با انواع نرم افزارهای آماری. برای اطلاعات بیشتر درباره ما را ببینید.


شرق”:    نرم افزار SPSS        نرم افزار Lisrel        نرم افزار Smart Pls      نرم افزار EViews       نرم افزار Expert Choice
تحلیل داده ها با لیزرل LISREL
نرم افزار لیزرل (LISREL) توسط جارزگاک و سوربوم برنامه نویسی و طراحی شد. این نرم افزار یکی از پرکاربرد ترین و محبوب ترین نرم افزارهای تجزیه و تحلیل های چند متغیره در تحلیل پرسشنامه می باشد. این نرم افزار برای آزمون مدلهای اندازه گیری یا ساختاری بسیار مناسب بوده و از کاربردهای این نرم افزار می توان به انجام تحلیل های زیر اشاره کرد.
تحلیل عاملی اکتشافی (Explorative Factor Analysis) با استفاده از نرم افزار لیزرل lisrel
تحلیل عاملی تاییدی (Confirmatory Factor Analysis ) با استفاده از نرم افزار لیزرل Lisrel
تحلیل مسیر (Path Analysis) با استفاده از نرم افزار لیزرل Lisrel
مدلسازی معادلات ساختاری (Structural Equation Model) با استفاده از نرم افزار لیزرل Lisrel
تجزیه و تحلیل مدل های مفهومی پژوهش با استفاده از لیزرل
تحلیل دقیق پرسشنامه ها با استفاده از نرم افزار لیزرل Lisrel
(برای اطلاعات بیشتر به توضیحات مربوط به هریک از این آزمون ها و فایل های آموزشی آنها مراجعه کنید).

تحلیل آماری با لیزرل Lisrel
تحلیل عاملی اکتشافی، تحلیل عاملی تاییدی، تحلیل مسیر و مدلسازی معادلات ساختاری برای تحلیل داده های پرسشنامه ها در پایان نامه های کارشناسی ارشد و پرسشنامه رساله دکتری و همچنین تحلیل پرسشنامه مقاله های ISI رشته هایی مانند: مدیریت، روانشناسی، کشاورزی، علوم تربیتی، پرستاری، جغرافیا، علوم اجتماعی، کتابداری، کارآفرینی، جغرافیا، مهندسی صنایع و .. کاربرد فراوانی دارد.
متخصصان همکار دانش آسا که در دپارتمان تحلیل های آماری مربوط به نرم افزار LISREL فعال هستند عموماً دارای مدرک دکتری در رشته خود بوده و به واسطه تسلط بر روش تحقیق و آمار، تحلیل پرسشنامه، سابقه تحلیل های متعدد پرسشنامه ها را با نرم افزار LISREL را دارند. برخی از این متخصصان سابقه برگزاری کارگاه های های آموزش LISREL را دارا بوده و دارای مقالات متعدد در سطح بین المللی هستند.
در ادامه هر یک از این گامها برای انجام تحلیل های آماری با لیزرل LISREL توضیح داده شده است. در صورت بروز هر سوالی با ما تماس بگیرید.
1-تماس برای مشاوره انجام تحلیل پرسشنامه ها
برای استفاده از خدمات تحلیل پرسشنامه های مربوط به تحلیل پروژه های سازمان ها مانند رضایت کارکنان، رشایت مشتریان، بازرایابی، پرسشنامه تعهد سازمانی، پرسشنامه های مربوط به پایان نامه های ارشد، تحلیل لیزرل Lisrel مقاله های ISI، تحلیل لیزرل مقالات علمی و پژوهشی، مقاله ISI، ISC ، SCOPUS، PubMed و MEDLINE متخصصان آماده پاسخ گویی و مشاوره رایگان به سوالات متقاضیان هستند. متقاضیان می تواند با شماره های موجود در قسمت تماس با ما، ارتباط برقرار کرده و یا در قسمت ثبت درخواست یا سفارش، سفارش خود را درج کنند تا در کمترین زمان ممکن با آنها تماس گرفته شود.
2-ارسال مستندات شامل: اهداف تحقیق، سوالات تحقیق یا فرضیه های پژوهش جهت تعیین زمان مشاوره و شرایط تحویل تحلیل ها با استفاده از نرم افزار لیزرل Lisrel
در این گام متقاضیان در صورت تمایل مستندات خود که حاوی اهداف، سوالات و فرضیه ها می باشد برای دپارتمان ارسال کرده و توسط متخصصین مورد بررسی قرار میگیرد. مزیت این کار این است که در صورت اشتباه بودن اهداف، فرضیات و حتی مدل مفهومی این موارد به متقاضی گوشزد شده و زمان انجام پروژه و همچنین شرایط تحویل کار به سمع و نظر متقاضی رسانده می شود.
3-عقد قرارداد رسمی جهت انجام تحلیل های پرسشنامه ها با نرم افزار لیزرل (LISREL)
در صورت توافق با متقاضی، کلیه تعهدات مجری و کارفرما طبق قرارداد رسمی مستند می شود. در این قرارداد زمان تحویل کار تحلیل پرسشنامه ها با استفاده از نرم افزار لیزرل، برگزاری جلسه آموزشی و انجام اصلاحات بعد از تحویل و همچنین نحوه پرداخت هزینه های تحلیل پرسشنامه ها با استفاده از نرم افزار لیزرل Lisrel مشخص می شود. هزینه های هر پروژه متناسب با نوع تحلیل و حجم آن به سازمان ها و متقاضیان اعلام شده و زمان تحویل نیز بین 2 تا 7 روز خواهد بود.
4-ارسال داده ها و یا سفارش گردآوری داده ها
در این گام داده های گردآوری شده از سوی متقاضی در قالب داده های هارد(پرسشنامه) یا داده های وارد شده به نرم افزارهایی مانند  SPSS و یا ٍExcel به دپارتمان ارسال می شود.
5-انجام تحلیل های آماری نرم افزار لیزرل (LISREL) و تدوین گزارش و تفسیر یافته طبق فرمت ارسال شده توسط سازمان ها
همان طور که عنوان شد متخصصان خبره که عموما در رشته خود دارای مدرک دکتری هستند انجام تحلیل های پرسشنامه ها و مدل های مفهومی پژوهش را با استفاده از نرم افزار لیزرل Lisrel را به عهده گرفته و کیفیت آن را از هر لحاظ تضمین می کنند. تامین رضایت کامل متقاضیان جزء تعهدات اصلی موسسه دانش آسا بوده و برای این کار در اسرع وقت پاسخ گوی نیازهای سازمان ها، دانشجویان، پژوهشگران و اساتید دانشگاه ها خواهیم بود. گزارش نویسی یافته های تحلیل پرسشنامه ها با استفاده از نرم افزار لیزرل Lisrel نیز طبق فرمت پایان نامه های کارشناسی ارشد و رساله دکتری خواهد بود.
6-تحویل تحلیل ها به متقاضی و برگزاری جلسه آموزشی حضوری یا غیر حضوری
پس از پایان تحلیل، فایل مربوطه به متقاضی ارسال شده و پس از مطالعه آن جلسه آموزشی حضوری یا غیر حضوری در محل سازمان های سفارش دهنده تحلیل پرسشنامه ها برای تسلط به تحلیل های انجام گرفته برگزار می شود. در این کلاسها امکان تماس مستقیم با اساتید و متخصصان تحلیل کننده فراهم می آید. جلسه آموزشی امکان تسلط اساتید همکار پژوهشگاه هایی که برای انجام پروژه های صنعتی به موسسه سفارش داده اند، دانشجویان کارشناسی ارشد و دکتری یا پژوهشگران به تحلیل های انجام گرفته را فراهم کرده و امکان دفاع مناسب از پروژه های صنعتی را موجب می شود. این تسلط حتماً منجر به کسب امتیاز بالا از پروژه یا نمره بالا از طرف دانشجو شده و همچنین امکان درک بالا از تحلیل های مقاله را برای فرد فراهم می کند.

09367292276
09367292276
azsoftir@gmail.com
azsoftir.com
09367292276
09367292276
azsoftir@gmail.com

7-انجام اصلاحات تا تایید نهایی جهت کسب رضایت کامل متقاضی
تحلیل عاملی اکتشافی و تاییدی، تحلیل مسیر و معادلات ساختاری پرسشنامه با نرم افزار لیزرل (LISREL) در رشته مدیریت بازرگانی
تحلیل عاملی اکتشافی و تاییدی، تحلیل مسیر و معادلات ساختاری پرسشنامه با نرم افزار لیزرل (LISREL) در رشته مدیریت دولتی
تحلیل عاملی اکتشافی و تاییدی، تحلیل مسیر و معادلات ساختاری با نرم افزار لیزرل (LISREL) در رشته مدیرت منابع انسانی
تحلیل عاملی اکتشافی و تاییدی، تحلیل مسیر و معادلات ساختاری پرسشنامه با لیزرل (LISREL) در مدیریت فناوری اطلاعات
تحلیل عاملی اکتشافی و تاییدی، تحلیل مسیر و معادلات ساختاری پرسشنامه با لیزرل (LISREL) در رشته مدیریت مالی و بیمه
تحلیل عاملی اکتشافی و تاییدی، تحلیل مسیر و معادلات ساختاری پرسشنامه با لیزرل (LISREL) در رشته مدیریت کارآفرینی
تحلیل عاملی اکتشافی و تاییدی، تحلیل مسیر و معادلات ساختاری پرسشنامه با لیزرل (LISREL) در رشته مدیریت صنعتی
تحلیل عاملی اکتشافی و تاییدی، تحلیل مسیر و معادلات ساختاری با لیزرل (LISREL) در رشته مدیریت آموزشی
تحلیل عاملی اکتشافی و تاییدی، تحلیل مسیر و معادلات ساختاری با لیزرل (LISREL) در رشته علوم اجتماعی
تحلیل عاملی اکتشافی و تاییدی، تحلیل مسیر و معادلات ساختاری با لیزرل (LISREL) در رشته زیست شناسی
تحلیل عاملی اکتشافی و تاییدی، تحلیل مسیر و معادلات ساختاری پرسشنامه با لیزرل (LISREL) در رشته مطالعات خانواده
تحلیل عاملی اکتشافی و تاییدی، تحلیل مسیر و معادلات ساختاری با لیزرل (LISREL) در رشته تربیت بدنی
تحلیل عاملی اکتشافی و تاییدی، تحلیل مسیر و معادلات ساختاری با لیزرل (LISREL) در رشته روانشناسی تربیتی
تحلیل عاملی اکتشافی و تاییدی، تحلیل مسیر و معادلات ساختاری با لیزرل (LISREL) در روانشناسی بالینی
تحلیل عاملی اکتشافی و تاییدی، تحلیل مسیر و معادلات ساختاری با لیزرل (LISREL) در روانشناسی صنعتی
تحلیل عاملی اکتشافی و تاییدی، تحلیل مسیر و معادلات ساختاری پرسشنامه با لیزرل (LISREL) در رشته جغرافیا
تحلیل عاملی اکتشافی و تاییدی، تحلیل مسیر و معادلات ساختاری پرسشنامه با لیزرل (LISREL) در رشته کشاورزی
تحلیل عاملی اکتشافی و تاییدی، تحلیل مسیر و معادلات ساختاری با لیزرل (LISREL) در پزشکی و پرستاری
تحلیل عاملی اکتشافی و تاییدی، تحلیل مسیر و معادلات ساختاری با لیزرل (LISREL) در رشته MBA
تحلیل عاملی اکتشافی و تاییدی، تحلیل مسیر و معادلات ساختاری با لیزرل (LISREL) در رشته اقتصاد سلامت و انرژی
تحلیل عاملی اکتشافی و تاییدی، تحلیل مسیر و معادلات ساختاری با لیزرل (LISREL) در رشته گردشگری
تحلیل عاملی اکتشافی و تاییدی، تحلیل مسیر و معادلات ساختاری با لیزرل (LISREL) در مدیریت آموزش عالی
تحلیل عاملی اکتشافی و تاییدی، تحلیل مسیر و معادلات ساختاری پرسشنامه با لیزرل (LISREL) در رشته تحقیقات آموزشی
تحلیل عاملی اکتشافی و تاییدی، تحلیل مسیر و معادلات ساختاری پرسشنامه ها با لیزرل (LISREL) در رشته علوم ارتباطات
تحلیل عاملی اکتشافی و تاییدی، تحلیل مسیر و معادلات ساختاری پرسشنامه ها با لیزرل (LISREL) در رشته مدیریت رسانهی تأییدی، تحلیل عاملی مرتبه دوم، تحلیل مسیر، مدل‌ یابی چند سطحی و … استفاده کرد.

نرم افزار lLISREL برای تحلیل داده های پرسشنامه ای با طیف لیکرت استفاده می شود. نرم افزار لیزرل به نرمال بودن داده ها حساسیت دارد. داده ها را از نرم افزارهای   SPSS یا EXCEL قبول می کند.در زمان ورود داده ها به نرم افزار LISREL، باید داده ها را غربالگری کرد و داده های پرت را حذف نمود.
نمونه فصل چهارم پایان نامه با نرم افزار LISREL

فصل چهارم پایان نامه با نرم افزار LISREL برای یک مدل با متغیرهای مستقل، وابسته و واسطه ای نشان داده شده است. تحلیل براساس نرم افزار LISREL در دو بخش آمار توصیفی و آمار استنباطی انجام شده است. تحلیل های انجام شده عبارتند از:

آمار توصیفی جمعیت شناختی، آمار توصیفی متغیرهای تحقیق، آزمون نرمال بودن، آزمون همبستگی، تحلیل عامل تائیدی، تحلیل عامل تائیدی مرتبه دوم و در نهایت مدل معادلات ساختاری، شاخص های برازش مدل معادلات ساختاری.
آمار توصیفی در نمونه تحلیل LISREL

09367292276
09367292276
azsoftir@gmail.com
azsoftir.com
09367292276
09367292276
azsoftir@gmail.com


ابتدا ویژگی های جمعیت شناختی مورد بررسی قرار گرفته است. جنسیت، سن و دیگر ویژگی ها در این قسمت بررسی می شوند.
آمار جمعیت شناختی در تحلیل LISREL
آمار جمعیت شناختی در تحلیل LISREL

جهت تحلیل توصیفی متغیرهای تحقیق از پارامترهای مرکزی (میانگین، میانه و مد) و پارامترهای پراکندگی (انحراف معیار، واریانس و دامنه تغییرات) مطابق شکل استفاده شده است.
آمار توصیفی در تحلیل LISREL
آمار توصیفی در تحلیل LISREL
آزمون نرمال بودن داده ها در تحلیل LISREL

در این پژوهش از آزمون کولموگروف-اسمیرنوف (Kolmogorov-Smirnov) برای آزمون نرمال بودن داده‌ها استفاده شده است.
آمار نرمال بودن داده ها در تحلیل LISREL
آمار نرمال بودن داده ها در تحلیل LISREL
آزمون همبستگی در تحلیل LISREL

با توجه به نرمال بودن متغیرهای پژوهش، از آزمون همبستگی پیرسون استفاده شده است.
آزمون همبستگی در تحلیل LISREL
آزمون همبستگی در تحلیل LISREL
تحلیل عامل تائیدی در نرم افزار LISREL

09367292276
09367292276
azsoftir@gmail.com
azsoftir.com
09367292276
09367292276
azsoftir@gmail.com


تحلیل عاملی تائیدی ارتباط گویه‌ها (سوالات پرسشنامه) را با سازه‌ها مورد بررسی قرار می‌دهد. در واقع تا ثابت نشود سوالات پرسشنامه، متغیرهای پنهان را به خوبی اندازه‌گیری کرده اند، نمی‌توان فرضیه‌های تحقیق را مبتنی بر داده‌های پرسشنامه مورد استفاده قرار داد. بنابراین جهت اثبات اینکه داده‌ها درست اندازه گیری شده اند از تحلیل عاملی تائیدی استفاده می‌شود. قدرت رابطه بین عامل (متغیر پنهان) و متغیر قابل مشاهده بوسیله بار عاملی نشان داده می‌شود. بار عاملی مقداری بین صفر و یک است.
تحلیل عامل تائیدی در نمونه تحلیل LISREL
تحلیل عامل تائیدی در نمونه تحلیل LISREL
تحلیل عامل تائیدی مرتبه دوم در نرم افزار LISREL

تحلیل عاملی تاییدی مرتبه دوم (Second order confirmatory factor analysis) زمانی که یک سازه بزرگ خود از چند متغیر پنهان تشکیل شده باشد، استفاده می‌شود. در این روش علاوه بر بررسی رابطه متغیرهای مشاهده‌پذیر با متغیرهای پنهان، رابطه متغیرهای پنهان با سازه اصلی خود نیز بررسی می‌شود.
تحلیل عامل تائیدی مرتبه دوم در نرم افزار لیزرل
تحلیل عامل تائیدی مرتبه دوم در نرم افزار لیزرل
مدل معادلات ساختاری در نرم افزار لیزرل

با استفاده از نرم‌افزار لیزرل می‌توان مدل‌های معادلات ساختاری را تحلیل کرد. با استفاده از مدل معادلات ساختاری روابط بین متغیرهای پنهان با یکدیگر و نیز گویه‌های سنجش هر متغیر پنهان با متغیر مربوط قابل بررسی است. مدل‌های نظری چند متغیره را نمی‌توان با شیوه دو متغیری که هر بار تنها رابطه یک متغیر مستقل با یک متغیر وابسته در نظر گرفته می‌شود، ارزیابی کرد. تجزیه ‌وتحلیل چند متغیره به یک‌سری روش‌های تجزیه‌وتحلیل اطلاق می‌شود که ویژگی اصلی آن‌ها، تجزیه‌وتحلیل همزمان K متغیر مستقل و n متغیر وابسته است.
مدل معادلات ساختاری در نمونه تحلیل lISREL
مدل معادلات ساختاری در نمونه تحلیل لیزرل
شاخص های برازش مدل معادلات ساختاری در لیزرل

برای بیان مقبولیت مدل از شاخص های برازش هنجار شده بنتلر-بونت، برازش نسبی، برازش افزایشی، شاخص های تطبیقی و مجذور کامل استفاده شده است.
شاخص های برازش در تحلیل لیزرل
شاخص های برازش در تحلیل لیزرل
نمونه تحلیل سوبل در نرم افزار لیزرل

آزمون سوبل برای تحلیل متغیر واختاری، روش‌هایی هستند که به کمک آن‌ها می‌توان براساس چندین متغیر «قابل مشاهده» (Observable)، به یک یا چند «متغیر پنهان» (Latent Variable) رسید. البته با افزایش تعداد مشاهدات و یا متغیرها، محاسبه پارامترهای این گونه مدل‌ها کار بسیار مشکلی خواهد شد. به همین جهت نرم‌افزارهای آماری متعددی برای ایجاد و ساخت مدل‌های وابستگی یا همبستگی بوجود آمده است. یکی از معروف ترین نرم‌افزارهای این حوزه، لیزرل (Lisrel) نام دارد که به حق باعث رشد و توسعه این الگوهای آماری شده است. در این نوشتار می‌خواهیم بدانیم لیزرل چیست و چه کاربردهایی دارد.
فهرست مطالب این نوشته
لیزرل چیست ؟
معرفی فیلم آموزش مدل سازی معادلات ساختاری با AMOS
خلاصه و جمع‌بندی

از آنجا که نرم‌افزار لیزرل برای تحلیل عاملی و معادلات ساختاری به کار می‌آید، بهتر است به عنوان مقدمه به دو نوشتار دیگر مجله فرادرس با عنوان‌های مدل معادلات ساختاری (Structural Equation Modeling) — مفاهیم، روش‌ها و کاربردها و متغیر پنهان در مدل‌ ساختاری — به زبان ساده مراجعه کنید. همچنین خواندن مطالب تحلیل عاملی با SPSS — راهنمای گام به گام و کاربردی و  تحلیل تناظری (Correspondence Analysis) — پیاده سازی در R نیز خالی از لطف نیست.

LISREL logo
لیزرل چیست ؟

09367292276
09367292276
azsoftir@gmail.com
azsoftir.com
09367292276
09367292276
azsoftir@gmail.com


نرم‌افزار لیزل (Lisrel)‌ که نام آن برگرفته از عبارت Linear Structural Relations یا «روابط ساختار خطی» گرفته شده، اولین بار در دانشگاه Uppsala توسط آمار شناس سوئدی، «کارل یورسکوگ»‌ (Karl Jöreskog) منتشر شد و بعدها با همکاری «داک سوربوم» (Dag Sörbom) از همان دانشگاه، توسعه یافت. در نسخه‌های اولیه، به کمک خط فرمان و دستورات، اجرای محاسبات مقدور بود ولی در نسخه‌های اخیر، استفاده از محیط گرافیکی و GUI، کار برای کاربران را ساده‌تر شده است. امروزه این نرم‌افزار توسط «شرکت بین المللی نرم افزار علمی» (Scientific software international) مورد حمایت قرار گرفته و به روز رسانی می‌شود.

به کمک این نرم افزار و براساس تحلیل همبستگی (Correlation) و کوواریانس (Covariance) بین متغیرها، بارهای عاملی، واریانس و خطاهای متغیرهای پنهان را برآورد شده و در نتیجه امکان انجام تحلیل عاملی اکتشافی، تحلیل عاملی تاییدی و همچنین تحلیل مسیر یا همان مدل‌سازی علت و معلولی برای متغیرهای پنهان میسر می‌شود. تحلیل ساختار کوواریانس که به آن گاهی «روابط ساختار خطی» (Linear Structural Relations – LSR) نیز می‌گویند، یکی از تکنیک های تحلیل مدل معادلات ساختاری است.

«تجزیه و تحلیل ساختارهای کوواریانس» یا همان «مدل یابی معادلات ساختاری» (Structural equation modeling) که به اختصار SEM نامیده می‌شود، یکی از اصلی‌ترین روش‌های آماری برای حالت تحلیل چند متغیره است که قادر به کشف ارتباط و روابط پیچیده و علت و معلولی بین متغیرها است. به این ترتیب امکان بررسی تاثیرات همزمان متغیرهای مستقل روی یک متغیر وابسته بوجود می‌آید. همچنین به کمک این روش، امکان تایید مدل‌های نظری در جامعه‌های آماری با استفاده از داده‌های همبستگی، غیر آزمایشی و آزمایشی، آزمون‌پذیر می‌شود.

علاوه بر این محققین و پژوهشگران به کمک معادلات ساختاری و روابط ساختار خطی، می‌توانند جایگاه هر یک از متغیرهای میانجی (کنترلی، مداخله گر و تعدیل کننده) را به درستی تشخیص داده و «متغیرهای پنهان» (Latent Variable) و نقش آن‌ها را در مدل پیش‌بین، مشخص کنند.

نکته: متغیرهای پنهان قابل مشاهده نبوده ولی به صورت ترکیب خطی از متغیرهای قابل مشاهده و قابل اندازه‌گیری، تعیین می‌شوند. در حوزه اقتصاد یا روانشناسی، ویژگی یا متغیرهای «کیفیت زندگی»، «اعتماد به نفس»، «روحیه مثبت»، «میزان خوشبختی» و «محافظه کاری»‌ از متغیرها پنهان محسوب می‌شوند. واضح است که این متغیرها را نمی‌توان به طور مستقیم اندازه‌گیری کرد. اما پیوند و ارتباط متغیرهای قابل مشاهده با این متغیرهای پنهان، امکان اندازه‌گیری و تعیین مقدارشان را توسط مدل معادلات ساختاری فراهم می‌سازد.

اکثر موارد کاربردی نرم‌افزار لیزرل، اختصاص به حل «مدل معادلات ساختاری» (SEM) دارد. به همین جهت، اغلب محققین در حوزه مدیریت، حسابداری و آمار از این نرم‌افزار بهره می‌برند. به کمک لیزرل می‌توان «تحلیل عاملی» (Factor Analysis) انجام داد و به بررسی «مدل‌های رگرسیونی» (Regression Models) پرداخت.

به یاد داشته باشید که هم «تحلیل عاملی» (Factor Analysis) یا به اختصار FA و هم «مدل‌های رگرسیون خطی» (Linear Regression Model)، متعلق به گروه بزرگتری از تکنیک‌های آماری به نام «مدل‌های خطی عمومی» (General Linear Model) است که به اختصار GLM نامیده می‌شود. در چنین مدل‌هایی، رابطه بین ضرایب و متغیرها، به صورت خطی بیان شده است. در حالیکه در مدل‌های غیر خطی، این رابطه ممکن است نمایی یا ضربی باشد.

lisrel windows company
یپش‌نیازهای نرم‌افزاری و سخت‌افزاری لیزرل

09367292276
09367292276
azsoftir@gmail.com
azsoftir.com
09367292276
09367292276
azsoftir@gmail.com


با توجه به توسعه امکانات محاسباتی و ساخت‌افزاری رایانه‌ها و ایجاد قابلیت‌های جدید نرم‌افزاری، جدیدترین نسخه LISREL به صورت ۶۴بیتی (64bit) منتشر شده است. برای استفاده از این نرم‌افزار لازم است از لحاظ سخت‌افزاری و نرم‌افزاری، سیستم‌تان با ویژگی‌های زیر مطابقت داشته باشد.

    سیستم عامل: ویندوز 7، ۸، 8٫1 یا 10.
    حافظه (RAM): حداقل 512 مگابایت.
    فضای دیسک سخت: حداقل 150 مگابایت فضای خالی برای نسخه ۸٫۸ و ۳۰۰ مگابایت برای نسخه ۱۰٫3.
    پردازنده: پردازنده دو هسته‌ای Intel Dual Core یا بالاتر.

نکته: در زمان انتشار این نوشتار، آخرین نسخه این نرم‌افزار 10٫3٫3٫26 بوده که مربوط به سال ۲۰۲۰ میلادی است. برای دریافت این نرم‌افزار، می‌توانید به لینک (+) مراجعه کرده و پس از ثبت نام، نسخه آزمایشی را دریافت کنید. این نسخه برای ۱۵ روز قابل استفاده بوده و به منظور آشنایی با نرم‌افزار و تحلیل چند مثال خاص، مناسب است. البته امکاناتی برای استفاده از این نرم‌افزار به صورت مقاطع زمانی و سالانه (یک ساله، دو ساله و …) نیز وجود دارد که البته با پرداخت هزینه همراه است.
کاربردهای لیزرل

همانطور که گفته شد، از نرم‌افزار لیزرل برای انجام تحلیل عاملی (چه اکتشافی و چه تاییدی) استفاده می‌شود. بنابراین بهتر است کمی با این دو مفهوم بیشتر آشنا شویم. البته نرم افزار لیزرل کاربردهای دیگری نیز دارد ولی چون اصلی‌ترین نوع محاسبات مربوط به این دو تحلیل است، در ابتدا به آن‌ها خواهیم پرداخت. ولی در ادامه متن به بررسی مثال‌هایی می‌پردازیم که در آن‌ها رسم نمودار فراوانی یا برآورد پارامترهای مدل رگرسیونی مهم خواهند بود.

در «تحلیل عاملی اکتشافی» (Exploratory Factor Analysis) یا به اختصار EFA سعی داریم با بررسی داده‌های جمع‌آوری شده، روابط بین متغیرها را مشخص کنیم. در این حالت مدل مشخصی را در نظر نمی‌گیریم و روش تحلیل عاملی، مدل مناسب را برای ارتباط بین متغیرها، می‌سازد. به این ترتیب تحلیل عاملی اکتشافی قادر به ارائه یک مدل بوده و به محقق کمک می‌کند که به فرضیه‌هایی در مورد ارتباط بین متغیرها بپردازد. پس تحلیل اکتشافی را زمانی به کار می‌بریم که از قبل برای تعیین متغیرهای و مدل ارتباطی بین آن‌ها، پیش‌فرضی وجود ندارد. در حقیقت با این کار سعی می‌شود درباره تعداد یا ماهیت عامل‌هایی که بیشترین پراکندگی متغیرها را توجیه می‌کنند، به بررسی و تحقیق بپردازیم. بنابراین این تکنیک به عنوان یک روش تدوین و تولید فرضیه مورد استفاده قرار می‌گیرد. شناسایی متغیرهای پنهان و ارتباط آن‌ها با متغیرها قابل مشاهده از طریق تحلیل عاملی اکتشافی صورت می‌پذیرد.

در مقابل «تحلیل عاملی تاییدی» (Confirmatory Factor Analysis) که به اختصار CFA نامیده می‌شود، پارامترهای مدلی را ارائه می‌کند که توسط تحلیل عامل اکتشافی، فرض شده و فرضیه در مورد مدل حاصل و پارامترهای آن را مورد آزمون قرار می‌دهد. در اصل تحلیل عاملی تایید، متغیرهایی که در مدل موثر بوده را شناسایی کرده و متغیرهای فرعی را حذف می‌کند. ساختاری که در تحلیل عاملی تاییدی به کار گرفته می‌شود، مبتنی بر عواملی مانند بررسی یک تئوری یا فرضیه خاص در مورد ارتباط و ساختار مدل است. تمایز مهم روش‌های تحلیل اکتشافی و تاییدی در این است که روش اکتشافی واریانس مشترک بین متغیرها را شناسایی کرده و متغیرهای همراستا و وابسته را به کمک ماتریس همبستگی ترکیب می‌کند. در مقابل روش‌های تاییدی برای تصدیق مدل حاصل با داده‌های موجود به کار رفته و به عنوان روشی برای آزمون فرض مورد استفاده قرار می‌گیرد.

حال زمان مناسبی است که با نرم‌افزار لیزرل بیشتر آشنا شده و برای چند تحلیل آماری، از آن استفاده کنیم. ابتدا محیط کاری لیزرل را معرفی کرده، سپس به دستورات مرتبط با تحلیل‌ها اشاره خواهیم کرد. البته مراحل نصب و راه‌اندازی این نرم‌افزار ساده بوده و اجرای فایل Setup.exe، گام‌ها و مراحل نصب به راحتی طی خواهد شد. در انتها، یک آیکون برای اجرای این برنامه در فهرست شروع (Start Menu) ظاهر می‌شود که با انتخاب آن به محیط نرم‌افزار دسترسی خواهید داشت.
پنجره‌های کاری لیزرل

هنگامی که لیزرل را اجرا می‌کنید، یک پنجره اصلی نمایش داده شده و از طریق آن می‌توان، به دستورات مربوط به ورود یا فراخوانی فایل‌های داده‌ها یا اجرای فایل‌های دستوری برای تحلیل‌های آماری دسترسی داشت. این پنجره برای نسخه ۱۰ لیزرل در تصویر زیر دیده می‌شود.
lisrel window
پنجره اصلی نرم افزار LISREL به همراه پنجره About و نمایش نسخه نرم‌افزار

09367292276
09367292276
azsoftir@gmail.com
azsoftir.com
09367292276
09367292276
azsoftir@gmail.com


از طریق فهرست Help و اجرای دستور About LISREL، «شماره نسخه» (Version) و همچنین «تاریخ انقضاء» (Expiration) و «کلید اصلی» (Master Key) و «کلید نصب» (Installation Key) را مشاهده خواهید کرد. از این کلیدها به منظور تایید و اعتبار سنجی کاربران نرم‌افزار استفاده می‌شود. همچنین دستورات مربوط به فهرست View برای نمایش یا مخفی کردن «نوارهای ابزار» (Toolbars) و «نوار وضعیت» (Status Bar) به کار می‌رود. از طرفی فهرست File برای فراخوانی و همچنین ذخیره‌سازی فایل‌های داده، کدهای دستوری و خروجی‌ها و همچنین چاپ مورد استفاده قرار می‌گیرد. در ادامه گام‌های لازم برای ایجاد یک فایل داده، اجرای تحلیل و نمایش خروجی‌ها را به کمک مثال‌هایی توضیح خواهیم داد.
مراحل کار با لیزرل

برای آشنایی بیشتر با نحوه کار با لیزرل و همچنین اجرای یک مدل رگرسیونی و تحلیل عاملی یا حل معادلات ساختاری، در ادامه متن به ذکر مثال‌ها و انجام روال یا مراحل تحلیل می‌پردازیم. پس از اینکه نرم‌افزار لیزرل را اجرا کردید، پنجره‌ای به صورت تصویر بالا ظاهر خواهد شد. همانطور که مشخص است امکان اجرای هیچ دستوری مگر فراخوانی فایل دستوری یا ایجاد فایل داده وجود ندارد. در قسمت‌های بعدی با روش کار و همچنین ورود داده و اجرای تحلیل‌های ساده و همچنین به کارگیری تحلیل کواریانس و مقایسه دو ماتریس کوواریانس در تحلیل عاملی آشنا خواهیم شد.
ورود اطلاعات و دستور Import Data

از فهرست File دستور New را انتخاب کرده و از پنجره ظاهر شده (مطابق با تصویر زیر) گزینه LISREL Data را انتخاب می‌کنیم. به این ترتیب یک کاربرگ برای درج متغیرها و ثبت مقادیر آن‌ها ظاهر می‌شود. البته قبل از هر کاری باید این فایل اطلاعاتی را ذخیره کنیم. قالب ذخیره‌سازی در این حالت اغلب یک فایل متنی با پسوند lsf است که مخفف LISREL File محسوب می‌شود.
new dialogbox
پنجره ایجاد یک فایل جدید در LISREL

برای ثبت و نام‌گذاری متغیرها (ستون‌های کاربرگ اطلاعاتی) از فهرست Data گزینه Define Variables را انتخاب کنید. پنجره‌ای به صورت شکل بعدی ظاهر خواهد شد که متغیر و ویژگی‌های آن قابل تعیین است. با فشردن دکمه Insert متغیر جدید تعریف شده و نام‌گذاری می‌گردد. دستورات دیگر مانند Rename (تغییر نام متغیر)، Variable Type (نوع متغیر- عددی)، Category Labels (برچسب مقادیر متغیرهای کیفی)، Missing Values (تعریف مقادیر گمشده) برای تعیین مشخصات دیگر متغیرهای تعریف شده، مورد استفاده قرار می‌گیرند. پس از اینکه همه (یا بعضی) از این خصوصیات را برای متغیر تعریف کردید، با فشردن دکمه OK، متغیر جدید ثبت شده و در کاربرگ اطلاعاتی در پنجره DATA ظاهر می‌شود.

به این ترتیب با طی کردن مراحل قبل، زمان آن رسیده که مقادیر برای این متغیر یا متغیرها را وارد کنید. این بار از فهرست Data‌ دستور Insert Case را اجرا کرده و تعداد مشاهدات مورد نیاز را وارد کنید. با اجرای این دستور، فضایی به صورت سطرهای یک ستونی در کاربرگ اطلاعاتی دیده می‌شود که به کمک آن قادر هستید مقادیر عددی را برای این متغیر ثبت کنید. اگر این کار را تکرار کنید، مقادیر متغیرهای بعدی نیز در کاربرگ وارد شده و پس از ذخیره‌سازی، قابل استفاده خواهند بود.
data define
تعریف متغیر و خصوصیات آن در LISREL

با ورود داده‌ها، قبل از اجرای هر گونه دستور، ابتدا باید این اطلاعات را در قالب یک فایل LISREL با پسوند lsf ذخیره کنید. در غیر اینصورت نرم‌افزار از شما می‌خواهد اطلاعات را ابتدا ذخیره کرده، سپس عملیات بعدی را اجرا کنید. به این منظور دستور Save یا Save As را اجرا کرده و برای فایل مورد نظر، نام و مکان مناسب را انتخاب و دکمه Save را کلیک کرده تا فایل ثبت شود. برای بازیابی چنین فایل‌هایی نیز دستور Open مناسب خواهد بود.

فرض کنید که ده مشاهده یا case را تحت متغیری به نام var ثبت کرده و در یک فایل به نام test.lsf ذخیره کرده‌ایم. در تصویر زیر نمونه این فایل و اطلاعات را مشاهده می‌کنید. مقادیر ثبت شده، عدد صحیح، یا اعشاری هستند که بعد برای انجام محاسبات آمار توصیفی یا تحلیل رگرسیونی از آن‌ها استفاده خواهیم کرد. این فایل اطلاعاتی را می‌توانید با قالب فشرده از اینجا دریافت کرده و پس از خارج کردن از حالت فشرده در نرم‌افزار، بارگذاری کنید.
data file in LISREL
نمای پنجره اطلاعات و داده‌ها در LISREL

نکته: دقت داشته باشید که هنگام باز کردن یک فایل داده، نوار فهرست تغییر کرده و دستورات متنوعی مانند محاسبات آماری (Statistics) یا رسم نمودارها (Graphs) در این مکان ظاهر شده که در حقیقت ابزارهای نرم‌افزار LISREL محسوب می‌شوند.
اجرای دستور آمار توصیفی

برای شناخت بهتر داده‌های ثبت شده، از آمار توصیفی و همچنین ترسیم نمودارها استفاده می‌کنیم. پس از این که فایل داده‌ها را تشکیل دادید یا آن را فراخوانی کردید، از فهرست Statistics دستور Data Screening را اجرا کنید. یک نمودار فراوانی و همچنین اطلاعاتی در مورد مشاهدات در قالب یک پنجره با محتویات متنی ظاهر می‌شود. البته جزئیات آماری زیادی در این پنجره وجود ندارد ولی یک دید ظاهری از تعداد مشاهدات و متغیرهای موجود در پنجره Data ارائه می‌شود.
data screening in LISRELرم افزار لیزرل Lisrel یکی از پرکاربرد ترین نرم افزارها برای مدل سازی معادلات ساختاری و همچنین تحلیل های عاملی تاییدی به شمار می رود. همانطور که می دانیم روشهای تحلیلی پیشرفته به سمت تحلیل روابط تعاملی متغیرهای چند گانه و همچنین تعیین اثرات واسط یا میانجی بین دو یا چند متغیر حرکت کرده اند. نرم افزاری که با قدرت بالا جوابگوی چنین تحلیل هایی می باشد نرم افزار لیزرل می باشد. این نرم افزار قابلیت انجام تحلیل های مدل معادلات ساختاری (Structural Equation Model)، تحلیل عاملی اکتشافی (Explorative Factor Analysis)، تحلیل عاملی تاییدی (Confirmatory Factor Analysis ) و تحلیل مسیر (Path Analysis) را دارا می باشد. در حال حاضر در تحلیل فصل چهارم پایان نامه های کارشناسی ارشد و دکتری و همچنین مقالات رشته های روانشناسی، روانشناسی صنعتی و سازمانی،روانشناسی عمومی، روانشناسی بالینی،روانشناسی تربیتی، مشاوره تحصیلی، مشاوره خانواده، مشاوره شغلی، پژوهشگری اجتماعی، آموزش زبان، مدیریت صنعتی، کتابداری، مدیریت اجرایی، مدیریت MBA، مدیریت DBA، مدیریت مالی، مدیریت بازرگانی، بازاریابی، مدیریت بیمه، مدیریت صنعتی، مدیریت دولتی، مدیریت منابع انسانی، مدیریت رفتار سازمانی، مدیریت استراتژیک، مدیریت آموزشی، علوم تربیتی، سلامت، کشاورزی، برنامه ریزی آموزشی، پرستاری، علوم اجتماعی، کارآفرینی محبوبیت بسیاری دارد.
کاربردهای نرم افزار لیزرل Lisrel برای مدل معادلات ساختاری (SEM)
انجام تحلیل مسیر با استفاده از نرم افزار لیزرل (Lisrel) به همراه آموزش انجام تحلیل مسیر با لیزرل
تحلیل عاملی تائیدی با نرم افزار لیزرل به همراه آموزش انجام تحلیل عاملی تاییدی با لیزرل (Lisrel)
مدل یابی معادلات ساختاری SEM با نرم افزار لیزرل به همراه آموزش مدلسازی معادلات ساختاری با لیزرل (Lisrel)
جمع آوری داده ها و نحوه پیش پردازش داده ها به صورت عملیاتی با نرم افزار لیزرل
نحوه ایجاد Path Diagrams در محیط نرم افزار لیزرل
تحلیل عاملی تاییدی  CFA و سنجش برازش CFA با نرم افزار لیزرل
بررسی پایایی و روایی سازه با نرم افزار لیزرل
اجرای مدل ساختاری و ارزیابی و تحلیل نتایج با نرم افزار لیزرل
اجرای تحلیل عاملی مرتبه دوم پیرامون متغییرهای با مولفه های مختلف با نرم افزار لیزرل
اجرا و تحلیل مدلهای ساختاری با متغییرهای میانجی با نرم افزار لیزرل
اجرا و تحلیل مدلهایی با متغییرهای تعدیل گر در روش های مختلف با نرم افزار لیزرل
رویکردهای مدل معادلات ساختاری با نرم افزار لیزرل
متغیر آشکار با نرم افزار لیزرل
متغیر پنهان با نرم افزار لیزرل
متغیر پنهان برون زا Ksi با نرم افزار لیزرل
متغیر پنهان درون زا Eta با نرم افزار لیزرل
روایی همگرا با نرم افزار لیزرل
روایی واگرا با نرم افزار لیزرل
برازش مدل (ارزیابی مدل) با نرم افزار لیزرل
شاخص های برازش با نرم افزار لیزرل
شاخص برازش مقتصد با نرم افزار لیزرل
شاخص برازش مطلق با نرم افزار لیزرل
شاخص برازش تطبیقی با نرم افزار لیزرل
تحلیل خروجی لیزرل
تفسیر خروجی لیزرل

09367292276
09367292276
azsoftir@gmail.com
azsoftir.com
09367292276
09367292276
azsoftir@gmail.com


تحلیل داده های آماری با lisrel
دپارتمان آماری در زمنیه تحلیل داده ها با نرم افزار LISREL چه خدماتی ارائه می دهد؟
اساتیدی که خدمات مشاوره مربوط به تحلیل آماری با نرم افزار لیزرل Lisrel را ارائه می دهند دارای مدرک دکتری در رشته های مربوطه بوده و سابقه انجام تحلیل های متعدد با این نرم افزار (آموزش نرم افزار لیزرل) را دارا می باشند. این اساتید به واسطه تسلط بر روش تحقیق و آمار قابلیت ارائه مشاوره های لازم را به سازمان ها را دارا بوده و مهارت لازم جهت انجام تحلیل های دقیق و با کیفیت را دارا می باشند. علاوه براین این اساتید آماده ارائه کلاسهای آموزشی نرم افزار را نیز دارا می باشند.
مشاوره رایگان در زمینه رفع مشکلات و سوالات متقاضیان در زمینه تحلیل های ساختاری
ارائه پیشنهادهای لازم متناسب با اهداف، سوالات و فرضیه های پژوهش
وارد کردن داده های کمی (Data Entry) به نرم افزار لیزرل Lisrel
انجام تحلیل های عاملی تاییدی و اکتشافی، تحلیل مسیر و مدل معادلات ساختاری با لیزرل
انجام تحلیل های پرسشنامه ها با نرم افزار لیزرل
انجام تحلیل های پرسشنامه های تحقیق با نرم افزار لیزرل
برگزاری جلسه آموزشی حضوری جهت آموزش تحلیل های صورت گرفته
برگزاری دروه های آموزشی نرم افزار لیزرل با مدرک معتبر
تحلیل آماری فصل چهارم پایان نامه با نرم افزار لیزرل Lisrel رشته MBA
تحلیل آماری پایان نامه با نرم افزار لیزرل Lisrel رشته DBA
تحلیل آماری پرسشنامه با نرم افزار لیزرل Lisrel رشته مدیریت آموزشی
تحلیل آماری پرسشنامه با نرم افزار لیزرل Lisrel رشته علوم تربیتی
تحلیل آماری پرسشنامه با نرم افزار لیزرل Lisrel رشته علوم اجتماعی
تحلیل آماری پرسشنامه با نرم افزار لیزرل Lisrel رشته جامعه شناسی
تحلیل آماری پرسشنامه با نرم افزار لیزرل Lisrel رشته روانشناسی (روانشناسی تربیتی، روانشانسی بالینی، مشاوره و راهنمایی، مطالعات خانواده)
تحلیل آماری فصل چهارم پایان نامه با نرم افزار لیزرل Lisrel رشته حسابداری
تحلیل آماری فصل چهارم پایان نامه با نرم افزار لیزرل Lisrel رشته مدیریت دولتی
تحلیل آماری فصل چهارم پایان نامه با نرم افزار لیزرل Lisrel رشته مدیریت بازرگانی
تحلیل آماری فصل چهارم پایان نامه با نرم افزار لیزرل Lisrel رشته مدیرت منابع انسانی
تحلیل آماری پایان نامه با نرم افزار لیزرل Lisrel رشته مدیریت فناوری اطلاعات
تحلیل آماری فصل چهارم پایان نامه با نرم افزار لیزرل Lisrel رشته مدیریت صنعتی
تحلیل آماری فصل چهارم پایان نامه با نرم افزار لیزرل Lisrel رشته مدیریت مالی
تحلیل آماری فصل چهارم پایان نامه با نرم افزار لیزرل Lisrel رشته مدیریت هتلداری، مدیریت گردشگری
تحلیل آماری فصل چهارم پایان نامه با نرم افزار لیزرل Lisrel رشته کارآفرینی
تحلیل آماری فصل چهارم پایان نامه با نرم افزار لیزرل Lisrel رشته مدیریت رسانه
تحلیل آماری فصل چهارم پایان نامه با نرم افزار لیزرل Lisrel رشته اقتصاد
تحلیل آماری فصل چهارم پایان نامه با نرم افزار لیزرل Lisrel رشته تربیت بدنی
تحلیل آماری پایان نامه با نرم افزار لیزرل Lisrel رشته پزشکی
تحلیل آماری پایان نامه با نرم افزار لیزرل Lisrel رشته جغرافیا
تحلیل آماری پایان نامه با نرم افزار لیزرل Lisrel رشته کشاورزی
تحلیل آماری پایان نامه با نرم افزار لیزرل Lisrel رشته پرستاری
تحلیل عاملی اکتشافی و تاییدی، تحلیل مسیر و معادلات ساختاری با لیزرل (LISREL) در رشته علوم ارتباطات
تحلیل عاملی اکتشافی و تاییدی، تحلیل مسیر و معادلات ساختاری با لیزرل (LISREL) در رشته مدیریت رسانه
تحلیل عاملی اکتشافی و تاییدی، تحلیل مسیر و معادلات ساختاری با لیزرل (LISREL) در رشته روانشناسی تربیتی
تحلیل عاملی اکتشافی و تاییدی، تحلیل مسیر و معادلات ساختاری با لیزرل (LISREL) در روانشناسی بالینی
تحلیل عاملی اکتشافی و تاییدی، تحلیل مسیر و معادلات ساختاری با لیزرل (LISREL) در روانشناسی صنعتی
تحلیل عاملی اکتشافی و تاییدی، تحلیل مسیر و معادلات ساختاری با لیزرل (LISREL) در رشته جغرافیا
تحلیل عاملی اکتشافی و تاییدی، تحلیل مسیر و معادلات ساختاری با لیزرل (LISREL) در رشته کشاورزی
تحلیل عاملی اکتشافی و تاییدی، تحلیل مسیر و معادلات ساختاری با لیزرل (LISREL) در پزشکی و پرستاری
تحلیل عاملی اکتشافی و تاییدی، تحلیل مسیر و معادلات ساختاری با لیزرل (LISREL) در رشته مدیریت بازرگانی
تحلیل عاملی اکتشافی و تاییدی، تحلیل مسیر و معادلات ساختاری با لیزرل (LISREL) در رشته مدیریت دولتی
تحلیل عاملی اکتشافی و تاییدی، تحلیل مسیر و معادلات ساختاری با لیزرل (LISREL) در رشته مدیرت منابع انسانی
تحلیل عاملی اکتشافی و تاییدی، تحلیل مسیر و معادلات ساختاری با لیزرل (LISREL) در مدیریت فناوری اطلاعات
تحلیل عاملی اکتشافی و تاییدی، تحلیل مسیر و معادلات ساختاری با لیزرل (LISREL) در رشته مدیریت مالی و بیمه
تحلیل عاملی اکتشافی و تاییدی، تحلیل مسیر و معادلات ساختاری با لیزرل (LISREL) در رشته مدیریت کارآفرینی
تحلیل عاملی اکتشافی و تاییدی، تحلیل مسیر و معادلات ساختاری با لیزرل (LISREL) در رشته مدیریت صنعتی
تحلیل عاملی اکتشافی و تاییدی، تحلیل مسیر و معادلات ساختاری با لیزرل (LISREL) در رشته مدیریت آموزشی
تحلیل عاملی اکتشافی و تاییدی، تحلیل مسیر و معادلات ساختاری با لیزرل (LISREL) در رشته علوم اجتماعی
تحلیل عاملی اکتشافی و تاییدی، تحلیل مسیر و معادلات ساختاری با لیزرل (LISREL) در رشته زیست شناسی
تحلیل عاملی اکتشافی و تاییدی، تحلیل مسیر و معادلات ساختاری با لیزرل (LISREL) در رشته مطالعات خانواده
تحلیل عاملی اکتشافی و تاییدی، تحلیل مسیر و معادلات ساختاری با لیزرل (LISREL) در رشته تربیت بدنی
تحلیل عاملی اکتشافی و تاییدی، تحلیل مسیر و معادلات ساختاری با لیزرل (LISREL) در رشته MBA
تحلیل عاملی اکتشافی و تاییدی، تحلیل مسیر و معادلات ساختاری با لیزرل (LISREL) در رشته اقتصاد سلامت و انرژی
تحلیل عاملی اکتشافی و تاییدی، تحلیل مسیر و معادلات ساختاری با لیزرل (LISREL) در رشته گردشگری
هزینه انجام تحلیل آماری با لیزرل (Lisrel)
هزینه انجام تحلیل آماری با نرم افزار لیزرل، شامل هزینه آمار توصیفی، هزینه انجام تحلیل عاملی تاییدی به روش لیزرل (Lisrel)، هزینه انجام روایی و پایایی در لیزرل، هزینه انجام مدل معادلات ساختاری و برازش مدل با استفاده از نرم افزار لیزرل Lisrel، هزینه بررسی تعدیل کننده به روش لیزرل با نرم افزار Lisrel، هزینه انجام بررسی متغیر میانجی با نرم افزار Lisrel است. از آنجایی که این بررسی ها بستگی به تعداد داده، تعداد متغیر و نوع مدل مفهومی دارد، موسسه امین آرتیکل با تعهد به کیفیت و زمان، هزینه انجام تحلیل آماری فصل 4 پایان نامه با لیزرل (Lisrel) با استفاده از نرم افزار Lisrel به همراه گزارش در قالب فایل Word به همراه خروجی نرم افزار و تفسیر لیزرل را با کمترین قیمت تضمین می کند.ی توان با آزمون هایی انجام داد که از جمله آن ها می توان به آزمون روایی همگرا، آزمون روایی افتراقی و آزمون پایایی ترکیبی اشاره کرد. اعتبار همگرا، همبستگی بین متغیرهای آشکار/شاخص‌ها را با متغیرهای نهفته اندازه‌گیری می‌کند …
مشاهده مطلب   
پایگاه تحلیلی آماری
بررسی رابطه هوش فرهنگی و انگیزش مدیران
در نمونه کارهای انجام شده با لیزرلبرچسب‌ها بررسی رابطه هوش فرهنگی و انگیزش مدیرانPublish Date2 آوریل, 2014دیدگاه خود را بنویسید مدیر سایت   

یکی دیگر از مقاله های خودم که اخیرا در یکی از ژورنالهای ISC به چاپ رسیده است: AN INVESTIGATION OF THE RELATIONSHIP BETWEEN CULTURAL INTELLIGENCE OF MANAGERS AND EMPLOYEES MOTIVATION (CASE STUDY: FANAVAR GOSTAR ARIA COMPANY) NAZOKTABAR ABSTRACT This article was aimed to analysis the relationship between manager’s cultural intelligence and employee’s motivation. In order to collecting data the questionnaire had been used. These questioners were distributed between 134 members at the Aria Company. in order to analyzing data and …
مشاهده مطلب   
پایگاه تحلیلی آماری
نمونه کار انجام شده با لیزرل
در نمونه کارهای انجام شده با لیزرلبرچسب‌ها نمونه کار انجام شده با لیزرلPublish Date13 مارس, 2014دیدگاه خود را بنویسید مدیر سایت   

09367292276
09367292276
azsoftir@gmail.com
azsoftir.com
09367292276
09367292276
azsoftir@gmail.com


یکی از مقالات خودم که اخیرا در یکی از مجلات خارجی چاپ شده است: effect of knowledge management orientation on organizational performance Nazok Tabar Nemati Department of Accounting and Management,  Payam Noor university Abstract This article was aimed to analysis the effect of knowledge management orientation and organizational performance. In order to collecting data the questionnaire had been used. These questioners were distributed between 96 members at the ERISH  KHODRO Company. In order to analyzing data and concluding results, Lizrell …
مشاهده مطلب   
نمونه کارهای انجام شده با لیزرل
نمونه کارهای انجام شده با لیزرل
در نمونه کارهای انجام شده با لیزرلبرچسب‌ها نمونه کارهای انجام شده با لیزرلPublish Date7 سپتامبر, 2013دیدگاه خود را بنویسید مدیر سایت   
REL  را تحت تاثیر قرار دهد شناسایی کرده و با آگاهی از ویژگی های موجود در داده های خام به انجام تخمین های لازم اقدام نماید و یا در خصوص انتخاب روش های خاصی، برای تخمین متناسب با خصوصیات داده ها، تصمیم گیری کند.
 

قابلیت های نرم افزارLISREL

     ·    امکان استفاده بدون محدودیت از داده های سایر نرم افزارها مانند SPSS، SAS
     ·    امکان رسم نمودار مسیری که قابلیت انعطاف پذیری به صورت ظاهری را داراست.
     ·    ایجاد مدل تحلیل چند بعدی، تحلیل عامل اکتشافی،تحلیل ترکیبی و..
     ·    امکان استفاده از متغیرهای مشاهده شده و پنهان به طور همزمان
     ·    امکان پاسخ به نیاز مدل های طراحی شده که دارای متغیرهای نهان و روابط پیچیده، متقابل و خطای اندازه گیری هستند.


لیرزل یک مدل تبیینی است که ما را به مدل اکتشافی رهنمون می‏ کند. هدف لیرزل این است که ما را با انجام آزمونی به تحلیل مسیر، تحلیل عاملی و تحلیل خوشه ‏ای برساند. در این صورت لیرزل با اثرات خالص و ناخالص سروکار دارد، هم پیش رونده است وهم پس رونده و در اینجاست که مؤلفه‏ ها مشخص می‏ شود و به عقب برمی‏ گردد. نرم افزار لیزرلLisrel  مکمل نرم افزار SPSS است که در علوم انسانی و علوم اجتماعی استفاد

09367292276
09367292276
azsoftir@gmail.com
azsoftir.com
09367292276
09367292276
azsoftir@gmail.com

ارسال نظر برای این مطلب
این نظر توسط دانلود آهنگ در تاریخ 1403/01/21 و 13:55 دقیقه ارسال شده است

ایزی موزیک یک سایت دانلود آهنگ است که امکان دسترسی آسان و بدون محدودیت به هزاران آهنگ از سراسر ایران و جهان را فراهم می‌کند. این سایت با رابط کاربری ساده و کاربرپسند، به کاربران اجازه می‌دهد تا به راحتی موسیقی مورد علاقه خود را پیدا و پخش کنند، همچنین با قابلیت‌های مختلفی نظیر پیشنهادات موسیقی بر اساس سلیقه کاربران، تجربه‌ی گوش دادن به موسیقی را بهبود می‌بخشد. ایزی موزیک همچنین امکان پخش آنلاین و دانلود آهنگ‌ها برای گوش دادن آفلاین را نیز فراهم می‌کند.


کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آمار سایت
  • کل مطالب : 30
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 0
  • آی پی دیروز : 0
  • بازدید امروز : 1
  • باردید دیروز : 1
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 44
  • بازدید ماه : 142
  • بازدید سال : 676
  • بازدید کلی : 1,551