loading...
انجام پروژه های آموس لیزرل amos-Lisrel
صادقی بازدید : 20 چهارشنبه 16 آذر 1401 نظرات (0)

و داخل این پست قصد دارم که هرچیزی که در مورد نرم افزار Amos میدونم به صورت یکجا آموزش بدم. امیدوارم برات مفید باشه. اگه با مباحث سایت آشنایی داشته باشید می دونید که نرم افزار SmartPLS رو هم به طور کامل آموزش دادیم. از طریق این لینک می تونید بهش دسترسی پیدا کنید. آموزش معادلات ساختاری با SmartPLS

09367292276
09367292276
azsoftir@gmail.com
azsoftir.com
09367292276
09367292276
azsoftir@gmail.com


در این آموزش فرض بر اینه که Amos روی رایانه شما نصب شده است. اگر هنوز نرم افزار Amos را نصب نکردید، نرم افزار را نصب کنید و حتما مراحل را یک بار خودتان در نرم افزار انجام دهید. همچنین، تصور بر این هست که شما تجربه اساسی استفاده از برنامه های ویندوز را دارید. بدین معنی که شما می دانید که چگونه یک مورد را از منو انتخاب کنید، چگونه نشانگر ماوس را حرکت دهید، ماوس را کلیک کنید و دوبار کلیک کنید و …

پیش نیازها :

1-نصب نرم افزار Amos روی سیستم ویندوز

2-آشنایی با محیط ویندوز و کار با منوهای نرم افزاری

با مطالعه مطلب آموزش Amos می توانید :

1- با نرم افزار Amos به طور کامل آشنا شوید.

2- تحلیل آماری پایان نامه و یا مقاله تان را انجام دهید.

3- راه حل اشکالات و خطاهایی که در هنگام استفاده از نرم افزار اموس مشاهده می کنید؛ برطرف نمایید.

و …
پیش فرض های نرم افزار Amos

همونطور که میدونیم مهم ترین پیش فرض های انجام معادلات ساختاری در نرم افزار Amos به شرح زیر است :

    مناسب بودن تعداد نمونه ها
    رابطه خطی بین متغیرها
    عدم وجود کوواریانس با مقدار صفر در بین متغیرها
    عدم وجود همخطی بین متغیرها
    دیتاها بایستی از نوع فاصله ای باشند.
    نرمال بودن توزیع داده ها (گارسون، 2009)

توی این پست تفاوت نرم افزار Amos و SmartPLS و زمان استفاده از این نرم افزارها را شرح دادم حتما مطالعه کن !
آموزش رسم مدل معادلات ساختاری در نرم افزار Amos
ویدیو آموزشی رسم مدل در نرم افزار اموس

.

فرض کنید می خواهیم مدل معادلات ساختاری زیر را در نرم افزار Amos رسم کنیم :

نحوه رسم مدل در Amos

اولش لازمه که بدونیم هر متغیر چندتا گویه یا زیر مقیاس داره که این اطلاعات رو این پایین آوردم

گویه ها و زیر شاخص های متغیرها جهت رسم در نرم افزار Amos به شرح زیر است :

    زیر مقیاس های متغیر شدت یائسگی شامل : نشانه های جسمانی، نشانه های روانی و نشانه های ادراری
    زیر مقیاس های متغیر افکار اتوماتیک شامل : افکار سوء استفاده، بدنی، فقدان، شهوانی، انفعال، شکست
    زیر مقیاس های متغیر طرحواره ها شامل : نا مطلوبیت و طرد شدگی، بی کفایتی، خود ارزشمندی، تنهایی و درماندگی
    زیر مقیاس های متغیر عملکرد جنسی شامل : میل، تحریک، رطوبت، ارگاسم، رضایت و درد

برای رسم مدل معادلات ساختاری یاد شده مثل شکل زیر از طریق گزینه نشان داده شده تک تک متغیرهای تحقیق را رسم می کنیم. در این شکل با توجه به این که متغیر عملکرد جنسی دارای 6 زیر مقیاس است پس از انتخاب دکمه (Draw a latent variable) 6 بار بر روی صفحه سفید رنگ کلیک چپ می کنیم (تا بتونیم زیر مقیاس های مربوطه را بعدا جایگزین کنیم. در واقع الان داریم قالب متغیرها و زیر شاخص ها رو درست می کنیم.)

رسم مدل در اموس

نحوه رسم متغیر پنهان به همراه متغیرهای آشکار
آموزش تصویری اموس – Amos

مانند تصویر بالا تمام متغیرها را رسم می کنیم. برای این که جهت متغیرها رو تغییر بدیم می تونیم از دکمه (Rotate the indicators) استفاده کنیم. همچنین برای جا به جایی متغیرها می تونیم از دکمه (Move Objects) استفاده کنیم :

آموزش جا به جایی متغیرها در Amos
نمونه تحلیل با AMOS، شامل آمار توصیفی و آمار استنباطی است. نرم افزار آموس برای محاسبه مدل معادلات ساختاری استفاده می شود. از نرم افزار آموس می‌توان برای اجرای تحلیل عاملی اکتشافی، تحلیل عاملی تأییدی، تحلیل عاملی مرتبه دوم، تحلیل مسیر، مدل‌ یابی چند سطحی و … استفاده کرد. نرم افزار AMOS برای تحلیل داده های پرسشنامه ای با طیف لیکرت استفاده می شود. نرم افزار آموس به نرمال بودن داده ها حساسیت دارد. داده ها را از نرم افزار   SPSS قبول می کند. نرم افزار Amos محاسبات را به سرعت انجام داده و نتایج را نشان می‌دهد.

برآورد پارامترها در این نرم افزار به کمک روش های مختلفی مانند حداکثر درستنمایی، حداقل مربعات تعمیم یافته، حداقل مربعات غیروزنی و حداقل مربعات غیروابسته به مقیاس انجام می شود. نرم‌افزار Amos و LISREL هر دو به نرم‌افزارهای تحلیل کوواریانس مشهورند و از لحاظ کاربرد در مدل معادلات ساختاری و تحلیل مسیر تفاوت معناداری با هم ندارند. اما شاخص‌هایی که هر کدام ارائه می‌دهند، متفاوت است. همچنین محاسبه ضرایب همبستگی دو رشته‌ای و چند رشته‌ای فقط از طریق نرم‌افزار لیزرل قابل دستیابی است. این نرم افزار به ماژول SPSS افزوده می‌شود، تنها در سیستم ویندوز قابل دسترس است و بدون نصب SPSS نیز قابل دسترس است.
نمونه فصل چهارم پایان نامه با نرم افزار AMOS

فصل چهارم پایان نامه با نرم افزار AMOSبرای یک مدل با متغیرهای مستقل، وابسته و واسطه ای نشان داده شده است. تحلیل براساس نرم افزار AMOS در دو بخش آمار توصیفی و آمار استنباطی انجام شده است. تحلیل های انجام شده عبارتند از:

آمار توصیفی جمعیت شناختی، آمار توصیفی متغیرهای تحقیق، آزمون نرمال بودن، آزمون همبستگی، تحلیل عامل تائیدی و در نهایت مدل معادلات ساختاری، شاخص های برازش مدل معادلات ساختاری.
آمار توصیفی در نمونه تحلیل AMOS

ابتدا ویژگی های جمعیت شناختی  در نمونه تحلیل با AMOS مورد بررسی قرار گرفته است. جنسیت، سن و دیگر ویژگی ها در این قسمت بررسی می شوند.
آمار جمعیت شناختی در تحلیل با آموس
آمار جمعیت شناختی در نمونه تحلیل با AMOS

09367292276
09367292276
azsoftir@gmail.com
azsoftir.com
09367292276
09367292276
azsoftir@gmail.com


جهت تحلیل توصیفی متغیرهای تحقیق از پارامترهای مرکزی (میانگین، میانه و مد) و پارامترهای پراکندگی (انحراف معیار، واریانس و دامنه تغییرات) مطابق شکل استفاده شده است.
آمار توصیفی در تحلیل با آموس
آمار توصیفی در نمونه تحلیل با AMOS
آزمون نرمال بودن داده ها در تحلیل AMOS

در این پژوهش از آزمون کولموگروف-اسمیرنوف (Kolmogorov-Smirnov) برای آزمون نرمال بودن داده‌ها استفاده شده است.
آزمون نرمالیتی در تحلیل با آموس
آزمون نرمالیتی درنمونه تحلیل با AMOS
آزمون همبستگی در تحلیل AMOS

با توجه به نرمال بودن متغیرهای پژوهش، از آزمون همبستگی پیرسون در نمونه تحلیل با AMOS استفاده شده است.
آزمون همبستگی در تحلیل با آموس
آزمون همبستگی در نمونه تحلیل با AMOS
تحلیل عامل تائیدی در نرم افزار AMOS

تحلیل عاملی تائیدی ارتباط گویه‌ها (سوالات پرسشنامه) را با سازه‌ها مورد بررسی قرار می‌دهد. در واقع تا ثابت نشود سوالات پرسشنامه، متغیرهای پنهان را به خوبی اندازه‌گیری کرده اند، نمی‌توان فرضیه‌های تحقیق را مبتنی بر داده‌های پرسشنامه مورد استفاده قرار داد. بنابراین جهت اثبات اینکه داده‌ها درست اندازه گیری شده اند از تحلیل عاملی تائیدی استفاده می‌شود. قدرت رابطه بین عامل (متغیر پنهان) و متغیر قابل مشاهده بوسیله بار عاملی نشان داده می‌شود. بار عاملی مقداری بین صفر و یک است.
تحلیل عامل تائیدی در نرم افزار آموس
تحلیل عامل تائیدی در نمونه تحلیل با AMOS
مدل معادلات ساختاری در نرم افزار AMOS

با استفاده از نرم‌افزار لیزرل می‌توان مدل‌های معادلات ساختاری را تحلیل کرد. با استفاده از مدل معادلات ساختاری روابط بین متغیرهای پنهان با یکدیگر و نیز گویه‌های سنجش هر متغیر پنهان با متغیر مربوط قابل بررسی است. مدل‌های نظری چند متغیره را نمی‌توان با شیوه دو متغیری که هر بار تنها رابطه یک متغیر مستقل با یک متغیر وابسته در نظر گرفته می‌شود، ارزیابی کرد. تجزیه ‌وتحلیل چند متغیره به یک‌سری روش‌های تجزیه‌وتحلیل اطلاق می‌شود که ویژگی اصلی آن‌ها، تجزیه‌وتحلیل همزمان K متغیر مستقل و n متغیر وابسته است.

09367292276
09367292276
azsoftir@gmail.com
azsoftir.com
09367292276
09367292276
azsoftir@gmail.com



تحلیل آماری با AMOS
نرم افزار آموس (Amos) یکی از نرم افزارهای ساده برای تحلیل های رگرسیونی، انجام مدل یابی معادلات ساختاری، مدل معادلات تحلیل مسیر، تحلیل عاملی تاییدی است. در دپارتمان آماری، استاتید عهده دار تحلیل آماری با نرم افزار amos تسلط بالایی به این نرم افزار داشته و انجام تحلیل های آماری و آزمون مدل های مفهومی تحقیق و پرسشنامه ها با نرم افزار AMOS را به بالاترین کیفیت و با جلب رضایت کامل سازمان ها انجام می دهند.
انجام تحلیل مدل معادلات ساختاری با AMOS
مدل سازی معادلات ساختاری Structural equation modelling یکی از روش های تجزیه و تحلیل چندمتغیره multivariate به شمار می رود که بطور همزمان آزمون حل معادلات رگرسیون چندمتغیره را فراهم می کند. نرم افزار اموس AMOS مدلسازی معادلات ساختاری SEM را به صورت ترسیمی انجام داده و قادر به تعریف مدل معادله به صورت دقیق و با سرعت بالا است. انجام فصل چهار پایان نامه ها با تحلیل معادلات ساختاری AMOS، سادگی تحلیل SEM ، سرعت بالای مدل معادلات ساختاری با آموس و دقت در انجام تحلیل پایان نامه ها و پروژه ها را به همراه دارد.

مدل معادلات ساختاری با Amos
انجام تحلیل عاملی با AMOS
تحلیل عاملی، نوعی روش آماری است که هدف کاربرد آن، ارائه مجموعه ای از متغیرها برحسب تعداد کمتری از متغیرهای فرضی است. در واقع تحلیل عاملی بر این فرض متکی است که متغیرهای مشاهده شده ترکیب های خطی از متغیرهای فرضی زیربنایی تر هستند، یعنی وجود یک مجموعه از عوامل زیربنایی و یک مجموعه متغیرهای مشاهده شده مفروض گرفته می شوند و تحلیل عاملی در صدد کشف این عامل ها و روابط آنان با متغیرهای مشاهده شده است. با پایگاه aminarticle.com برای انجام تحلیل عاملی و معادلات ساختاری با AMOS همراه هستید.
مفروضات اساسی تحلیل عاملی با نرم افزار اموس AMOS
1.مقیاس اندازه گیری متغیرها کمی باشند. یعنی دارای مقیاس های اندازه گیری فاصله ای یا نسبتی باشند.
2.حجم نمونه برای انجام تحلیل عاملی حداقل 200 نفر می باشد. البته بعضی از پژوهشگران نسبت 1 به 20 را برای متغیر به آزمودنی قابل قبول می دانند.
3.برای هر عامل وجود حداقل سه متغیر لازم است.
اصطلاحات تحلیل عاملی با AMOS
عامل: بیانگر ابعاد زیربنایی متغیرهای مورد مشاهده که از ترکیب خطی آنها حاصل می گردد.
بارعاملی: همبستگی بین متغیرهای مشاهده شده و عامل ها را بار عاملی گویند. در واقع بیانگر همبستگی متغیرها با عامل هاست. مقدار بار عاملی در دامنه 1- تا 1+ است و هرچه این مقدار به یک نزدیکتر باشد بیانگر همبستگی بالا بین عاملو متغیر است.
معناداری بار عاملی Factor Loading: در خصوص معناداری بار عاملی می توان از قاعده زیر پیروی کرد:
بار عاملی تفسیر
3/.+ سطح معناداری قابل قبول
4/.+ سطح معناداری متوسط
5/.+ سطح معناداری قوی
تحلیل عاملی تاییدی با آیموس (AMOS) یکی از روش های آزمون فرضیه های تحقیق در انجام فصل 4 پایان نامه ها با نرم افزار AMOS به شمار می رود و دانشجویان در انجام فصل 4 پایان نامه و مقاله کارشناسی ارشد و دکتری رشته های روانشناسی، روانشناسی صنعتی و سازمانی،روانشناسی عمومی، روانشناسی بالینی،روانشناسی تربیتی، مشاوره تحصیلی، مشاوره خانواده، مشاوره شغلی، پژوهشگری اجتماعی، آموزش زبان، مدیریت صنعتی، کتابداری، مدیریت اجرایی، مدیریت MBA، مدیریت DBA، مدیریت مالی، مدیریت بازرگانی، بازاریابی، مدیریت بیمه، مدیریت صنعتی، مدیریت دولتی، مدیریت منابع انسانی، مدیریت رفتار سازمانی، مدیریت استراتژیک، مدیریت آموزشی، علوم تربیتی، سلامت، کشاورزی، برنامه ریزی آموزشی، پرستاری، علوم اجتماعی، کارآفرینی از نرم افزار آموس AMOS استفاده می کنند.

09367292276
09367292276
azsoftir@gmail.com
azsoftir.com
09367292276
09367292276
azsoftir@gmail.com

روش آزمون فرضیه های پژوهش به این گونه است که آیا سوالات و نشانگر ها و observations های در نظر گرفته شده برای تبیین سازه ها Construct ها و متغیرهای مکنون واقعا معرف این سازه ها هستند یا خیر و همچنین دقت نشانگر های انتخاب شده برای معرفی یا برازنگی سازه ها را نشان می دهد. با وبسایت امین آرتیکل aminarticle.com برای تحلیل عاملی تاییدی با نرم افزار اموس همراه هستید.
ارزیابی تحلیل عاملی تاییدی با آموس (AMOS)
معیارهای برازندگی Goodness of fits برای تحلیل عاملی تاییدی با AMOS ، مدل معادلات ساختاری با AMOS عبارتند از:
نسبت مجذور کای به درجه آزادی بسیار به حجم نمونه وابسته می باشد و نمونه بزرگ کمیت خی دو را بیش از آنچه که بتوان آن را به غلط بودن مدل نسبت داد افزایش می دهد. ایده آل آن است که مقدار خی دو دارای سطح معناداری بیشتر از 05/0 باشد.
معیارهای GFI و AGFI نشان دهنده اندازه ای از مقدار نسبی واریانس ها و کوواریانس ها می باشد که توسط مدل تبیین می شود. هردوی این معیارها بین صفر تا یک متغیر می باشند که هرچه به عدد یک نزدیکتر باشند، نیکویی برازش مدل با داده های مشاهده شده بیشتر است.
شاخصRMSEA این شاخص، ریشه میانگین مجذورات تقریب می باشد. این شاخص برای مدل های خوب 05/0 و کمتر است. مدلی که در آن این شاخص 10/0 یا بیشتر باشد برازش ضعیفی دارد.

تحلیل آماری با AMOS
دپارتمان آماری امین آرتیکل در زمنیه تحلیل پرسشنامه با نرم افزار آموس (ایموس) AMOS چه خدماتی ارائه می دهد؟
اساتیدی که خدمات مربوط به تحلیل داده ها با نرم افزار اموس AMOS را ارائه می دهند به این نرم افزار تسلط کامل داشته و به انجام تحلیل عاملی تاییدی با AMOS، تحلیل مسیر با آموس و مدل معادلات ساختاری SEM با AMOS و به نرم افزار آموس احاطه کامل دارند. این اساتید به واسطه تسلط بر روش تحقیق و آمار قابلیت ارائه مشاوره های لازم را به متقاضیان دارا بوده و مهارت لازم جهت انجام تحلیل های دقیق و با کیفیت را دارا می باشند. علاوه براین این اساتید آماده ارائه کلاسهای آموزشی نرم افزار را نیز دارا می باشند.
مهمترین خدمات پایگاه امین آرتیکل برای تحلیل مدل هاس آماری پرسشنامه ها با اموس AMOS چیست؟
برگزاری دروه های آموزش نرم افزار اموس AMOS
تحلیل پرسشنامه ها با نرم افزار AMOS
تحلیل داده های پرسشنامه با نرم افزار اموس AMOS
ارائه مشاوره رایگان برای طراحی پرسشنامه و تحلیل آن با نرم افزار ایموس Amos
مشاوره رایگان جهت انتخاب نوع مدل، روابط بین متغیرها و نحوه تحلیل
ارائه مشاوره های لازم جهت تدوین و یا تغییر مدل متناسب با سوالات و فرضیه های پژوهش
انعقاد قرارداد رسمی جهت تعیین هزینه ها ، زمان و شرایط تحویل تحلیل های اموس AMOS
وارد کردن داده هاهای پرسشنامه ای به نرم افزارهای مکمل مانند SPSS
انجام تحلیل های عاملی تاییدی و اکتشافی، تحلیل مسیر و مدل معادلات ساختاری با اموس AMOS
گزارش یافته ها به صورت دقیق و متناسب با فرمت مورد نظر
برگزاری جلسه آموزشی حضوری در سازمان ها جهت آموزش تحلیل های صورت گرفته
ارائه بروندادهای نرم افزاری به متقاضیان جهت پیوست در گزارش
انجام کلیه اصلاحات تا زمان تایید سازمان ها
برای استفاده از خدمات متخصصین دپارتمان برای تحلیل داده ها با نرم افزار اموس AMOS با ما تماس بگیرید.
مشاوره انجام فصل چهارم پایان نامه مدیریت بازرگانی با نرم افزار اموس AMOS
مشاوره انجام فصل چهارم پایان نامه مدیریت دولتی با نرم افزار ایموس AMOS
مشاوره انجام فصل چهارم پایان نامه مدیرت منابع انسانی با نرم افزار AMOS
مشاوره انجام فصل چهارم پایان نامه کتابداری با نرم افزار اموس AMOS
مشاوره انجام فصل چهارم پایان نامه علوم ارتباطات با نرم افزار AMOS
مشاوره انجام فصل چهارم پایان نامه روانشناسی صنعتی با نرم افزار اموس AMOS
مشاوره انجام فصل چهارم پایان نامه فیزیولوژی ورزشی با نرم افزار AMOS
مشاوره انجام فصل چهارم پایان نامه مدیریت سلامت با نرم افزار AMOS
مشاوره انجام فصل چهارم پایان نامه مدیریت دارو با نرم افزار AMOS
مشاوره انجام فصل چهارم پایان نامه مدیریت فناوری اطلاعات با نرم افزار AMOS
مشاوره انجام فصل چهارم پایان نامه مدیریت مالی و بیمه با نرم افزار AMOS
مشاوره انجام فصل چهارم پایان نامه مدیریت صنعتی با نرم افزار اموس AMOS
مشاوره انجام فصل چهارم پایان نامه مدیریت هتلداری با نرم افزار AMOS
مشاوره انجام فصل چهارم پایان نامه MBA با نرم افزار AMOS
مشاوره انجام فصل چهارم پایان نامه مدیریت رسانه با نرم افزار اموس AMOS
مشاوره انجام فصل چهارم پایان نامه علوم ارتباطات با نرم افزار AMOS
مشاوره انجام فصل چهارم پایان نامه کارآفرینی با نرم افزار AMOS
مشاوره انجام فصل چهارم پایان نامه اقتصاد با نرم افزار آیموس AMOS
مشاوره انجام فصل چهارم پایان نامه حسابداری با نرم افزار AMOS
مشاوره انجام فصل چهارم پایان نامه گردشگری با نرم افزار آیموس AMOS
مشاوره انجام فصل چهارم پایان نامه مدیریت آموزشی با نرم افزار AMOS
مشاوره انجام فصل چهارم پایان نامه تحقیقات آموزشی با نرم افزار AMOS
مشاوره انجام فصل چهارم پایان نامه برنامه ریزی آموزشی با نرم افزار AMOS
مشاوره انجام فصل چهارم پایان نامه مدیریت آموزش عالی با نرم افزار آیموس AMOS
مشاوره انجام فصل چهارم پایان نامه روانشناسی کورکان استثنایی با نرم افزار AMOS
مشاوره انجام فصل چهارم پایان نامه روانشناسی تربیتی با نرم افزار AMOS
مشاوره انجام فصل چهارم پایان نامه روانشناسی بالینی با نرم افزار AMOS
مشاوره انجام فصل چهارم پایان نامه مشاوره و راهنمایی با نرم افزار AMOS
مشاوره انجام فصل چهارم پایان نامه علوم اجتماعی با نرم افزار AMOS
مشاوره انجام فصل چهارم پایان نامه زیست شناسی با نرم افزار AMOS
مشاوره انجام فصل چهارم پایان نامه مطالعات خانواده با نرم افزار AMOS
مشاوره انجام فصل چهارم پایان نامه تربیت بدنی با نرم افزار AMOS
مشاوره انجام فصل چهارم پایان نامه جغرافیا شهرسازی با نرم افزار AMOS
مشاوره انجام فصل چهارم پایان نامه کشاورزی با نرم افزار AMOS
مشاوره انجام فصل چهارم پایان نامه پزشکی با نرم افزار AMOS
مشاوره انجام فصل چهارم پایان نامه پرستاری با نرم افزار AMOS
مشاوره انجام فصل چهارم پایان نامه توانبخشی با نرم افزار AMOS
مشاوره انجام فصل چهارم پایان نامه کاردرمانی با نرم افزار

مشاوره انجام تحلیل آماری با AMOS
مشاوره انجام تحلیل آماری با AMOS

انجام تحلیل آماری با Amos نیازمند تسلط کامل به نرم افزار مربوطه است. بسیاری از دانشجویان علوم انسانی و حتی سایر رشته‌ها، برای پایان نامه خود نیازمند انجام تحلیل آماری با Amos هستند که اغلب آنها به خاطر عدم ارایه آموزش، مسلط به نرم افزار Amos نیستند. Amos از جمله نرم افزارهایی است که برای تحلیل‌های آماری در علوم اجتماعی استفاده می شود.

09367292276
09367292276
azsoftir@gmail.com
azsoftir.com
09367292276
09367292276
azsoftir@gmail.com


AMOS مخفف عبارات Analysis of moment structures می باشد. Amos را می توان یکی از موفق ترین نرم افزارهای کامپیوتری دانست که به طور خاص برای مدل سازی معادله ساختاری طراحی شده اند. هرچند هدف اصلی از طراحی این نرم افزار مدل سازی است اما قابلیت اجرای مجموعه ای از تحلیل های کمی و آماری معمول نیز بوسیله این نرم افزار وجود دارد.

یکی از نرم افزارهای ساده برای تحلیل های رگرسیونی، انجام مدل یابی معادلات ساختاری، مدل معادلات تحلیل مسیر، تحلیل عاملی تاییدی نرم افزار اموس (Amos) می باشد. برونداد نرم‌افزار آموس به صورت گرافیکی بوده و لذا درک مطلب را تسهیل می‌کند. نرم افزار  Amos  فراتر از توانمندی های معمول نرم افزارهای مدل سازی پیش رفته و به عنوان مثال به خوبی می تواند بر اساس جدیدترین روش های آماری در مورد نحوه برخورد با داده های مفقود شده به جایگزینی آنها دست زند.

09367292276
09367292276
azsoftir@gmail.com
azsoftir.com
09367292276
09367292276
azsoftir@gmail.com


Amos علاوه بر اینکه ویژگی های نرم افزارهایی نظیر Lisrel را داراست بلکه خصایص منحصر به فردی دارد که آن را از سایر نرم افزارهای مدل سازی متمایز ساخته است. آموس مدل ترسیم شده در صفحه میانجی را به عنوان مدل مدل می پذیرد و خروجی های آن به خوبی و با کیفیت بالا قابل انتقال به سایر برنامه های تحت ویندوز است.کاربر این امکان را دارد که با تغییر قلم ها، رنگ ها، ضخامت پیکان ها، اندازه پارامترها و مکان قرار گرفتن آنها مدل مدون را به زیباترین شکل و مطابق با سلیقه خود درآورد. یکی از مهم ترین  ویژگی های این نرم افزار این است که با استفاده از روش بیزی می تواند به برآورد پارامترها در مدل هایی بپردازد که متغیرهای حاضر در آن ها از نوع مقوله ای رتبه ای یا اسمی هستند.

این نرم افزار امکان مدیریت داده ها به اشکال مختلف را دار می باشد و به خوبی می تواند داده ها را در قالب های مختلف چه به شکل خام و چه به شکل ماتریس های واریانس- کوواریانس یا همبستگی از سایر نرم افزارها فرا میخواند.

از دیگر ویژگی های این نرم افزار توانایی مدیریت داده های چند گروهی است به نحوی که می توان مدل ها را برای نمونه های مختلف مورد آزمون قرار داد و نتایج را به سادگی با یکدیگر مقایسه کرد.

هم چنین نرم افزار Amos به خوبی از توانایی وارسی نرمال بودن تک متغیره و چند متغیره برخوردار است  و علاوه بر این امکان برآورد پارامترها با روشهای مختلف را داراست که از جمله آنها می توان به حداکثر درست نمایی، حداقل مربعات تعمیم یافته، حداقل مربعات غیر وزنی و حداقل مربعات غیر وابسته به مقیاس اشاره کرد.در این نرم افزار همچنین امکان استفاده از روش خودگردان سازی برای برآورد اعتبار پارامترهای برآورد شده، مقایسه مدل های مختلف با داده های یکسان و مقایسه روش های مختلف برآورد برایانتخاب بهترین آنها در یک موقعیت خاص پژوهشی وجود دارد.

 

قابلیت های تحلیل آماری با AMOS

انجام تحلیل آماری با AMOS و تعیین روابط بین متغیرها

انجام تحلیل آماری با AMOS و یافتن مدل مناسب برای داده ها

انجام تحلیل آماری با AMOS و استفاده از نمودارها برای تعیین روابط

انجام تحلیل آماری با AMOS و کاربرد آن برای چگونگی و چرایی داده ها

انجام تحلیل آماری با AMOS و دسترسی همزمان به نرم افزار  SPSS

انجام تحلیل آماری با AMOS و قابلیت استفاده از فضای گرافیکی

انجام تحلیل آماری با AMOS و تحلیل چندگانه قابلیت ترکیب مدلها

انجام تحلیل آماری با AMOS و ایجاد مدل
تحلیل آماری پایان نامه با نرم افزار AMOS

مشاوره انجام تحلیل آماری با AMOS برای پایان نامه رشته مددکاری

مشاوره انجام تحلیل آماری با AMOS برای پایان نامه رشته کشاورزی

مشاوره انجام تحلیل آماری با AMOS برای پایان نامه رشته روانشناسی عمومی

مشاوره انجام تحلیل آماری با AMOS برای پایان نامه رشته کتابداری

مشاوره انجام تحلیل آماری با AMOS برای پایان نامه رشته مدیریت بازرگانی

مشاوره انجام تحلیل آماری با AMOS برای پایان نامه رشته تربیت بدنی

مشاوره انجام تحلیل آماری با AMOS برای پایان نامه رشته پزشکی

مشاوره انجام تحلیل آماری با AMOS برای پایان نامه رشته جامعه شناسی

باید توجه داشت که انجام تحلیل آماری و خروجی گرفتن از نرم افزارهای آماری توسط افرادی که در رشته آمار فارغ التحصیل نشده و فقط آشنایی اولیه و سطحی نسبت به نرم افزار لیزرل دارند، به اعتبار علمی پایان نامه و پروژه آماری – تحقیقاتی شما خدشه وارد خواهد نمود و با توجه به دامنه بسیار وسیع کاربرد روشها و آزمونهای آماری لازم است تحلیلگر داده های آماری از تجربه و تخصص لازم را در این زمینه برخوردار باشد.

09367292276
09367292276
azsoftir@gmail.com
azsoftir.com
09367292276
09367292276
azsoftir@gmail.com


ما در موسسه پایار  آماده ایم تا در اسرع وقت و با قیمت مناسب، با در اختیار داشتن تخصص و تجربه کافی، مشاوره تحلیل آماری تحقیقات علمی  و پروژه های پژوهشگران محترم و پایان نامه ها و پروژه های دانشجویی و همچنین آموزش پردازش آماری داده ها و تجزیه و تحلیل آماری پرسشنامه ها و اطلاعات حاصل از آزمایشات علمی را ، با استفاده از انواع نرم افزارهای آماری (spss, Lisrel, Smart Pls, Eviews, Amos, Weka Minitab, Expert Choice ,و…..) به انجام برسانیم.
عملی در ادامه آموزش داده می‌ شود. اما قبل از ورود به آموزش قصد داریم در ارتباط با تحلیل عاملی تاییدی (CFA) صحبت کنیم. ابتدا به این سؤال باید پاسخ دهیم که « تحلیل عاملی تاییدی (CFA)  چیست؟». همچنین اگر در سطح مقدماتی کار با این نرم افزار هستید، می توانید با کلیک روی آموزش کاربردی تحلیل مسیر با نرم افزار آموس amos از مباحث مقدماتی آموزش را فرا گیرید. جهت دانلود آخرین نسخه نرم افزار آموس Amos 26  کلیک کنید.
تحلیل عاملی تاییدی چیست؟

تحلیل عاملی تاییدی (CFA) یک روش آماری چند متغیره بوده که با استفاده از آن می‌ توانیم میزان خوب بودن شاخص‌ های اندازه‌گیری برای متغیر های یک مدل مفهومی را آزمون کنیم. فنون تحلیل عاملی تاییدی (CFA) و تحلیل عاملی اکتشافی (EFA) تقریباً شبیه به یکدیگر هستند؛ اما در تحلیل عاملی اکتشافی (EFA)، داده‌ ها  به‌ آسانی قابل پیمایش بوده و اطلاعاتی دال بر اینکه تا چه تعداد مؤلفه برای پیش‌ بینی متغیر ها لازم است را فراهم می‌ آورد. در تحلیل عاملی اکتشافی (EFA) همه متغیر های اندازه‌ گیری شده در ارتباط با متغیر پنهان می‌ باشند. اما در تحلیل عاملی تاییدی (CFA)، پژوهشگران می‌ توانند تعداد فاکتور هایی که باید با استفاده از داده‌ ها متغیر های پنهان (latent variable) را اندازه‌ گیری نمایند را مشخص کنند. این آزمون ابزاری است که به‌ منظور تایید یا رد تئوری اندازه‌ گیری به کار می‌ رود. یکی از ویژگی های تحلیل عاملی تاییدی (CFA) این است که به پژوهشگران اجازه می‌ دهد تا تعیین کنند که ابزاری که برای سنجش متغیر های مکنون پژوهش خود مشخص کرده‌ اند بر اساس مبانی و ادبیات نظری موجود با تعداد مشخصی از فاکتور های مشخص قابل‌ اندازه‌گیری هستند یا خیر. به همین دلیل، تحلیل عاملی تاییدی (CFA) به‌ منظور اهداف متعددی از قبیل توسعه شاخص‌ ها مورد استفاده قرار می‌ گیرد. در واقع، این تحلیل زیربنا و شالوده تحلیل رگرسیون پنهان و مدل‌ سازی معادلات ساختاری (SEM) به شمار می‌ رود.

داده‌ها در این روش باید پیوسته (continuous) بوده و شامل تعداد مشخصی از متغیر های آشکار باشد تا اجازه شناسایی و تعدیل مدل را به پژوهشگران بدهد.
مثالی کاربردی برای تحلبل عاملی تاییدی در Amos

 دشمنی نسبت به آلمانی‌ ها و نژادپرستی:  این مثال به‌ صورت عملی نحوه کاربرد تحلیل عاملی تاییدی (CFA) را با استفاده از داده‌ های پژوهش International Sponsorship Survey (ISS, 2016) را نشان می‌ دهد. به‌ ویژه از 7 سؤال یا متغیر آشکار برای اندازه‌ گیری میزان دشمنی نسبت به آلمانی‌ ها (برای 4 متغیر) از سوی پاسخ‌ دهندگان به کار گرفته شد و حس نژاد پرستی آن‌ ها نسبت به کشور ها (با سه متغیر) اندازه‌ گیری شده است که در واقع به دو مدل اندازه‌ گیری مرتبه دوم اشاره دارد.
7 شاخص یا متغیر آشکارا به شرح زیر است:

1-من از کشور آلمان متنفرم (ANI1)

09367292276
09367292276
azsoftir@gmail.com
azsoftir.com
09367292276
09367292276
azsoftir@gmail.com


2-وقتی‌ که نام آلمان را می‌ شنوم برانگیخته و خشمگین می‌ شوم (ANI2)

3-هرگز نمی تونم آلمانی‌ ها را ببخشم (ANI3)

4-آلمانی‌ ها هرگز نمی‌ توانند انسان‌ های صادق و راست‌ گویی برای طرف مقابل خود باشند (ANI4)

5-درست نیست که از محصولات خارجی استفاده کنیم ؛ چراکه برای افراد خارجی اشتغال‌ زایی می‌ کند (Ethno1)

6-ما باید از محصولات و کالا های کارخانه‌ ها داخلی در انگلستان خریداری کنیم تا اینکه به کشور های بیگانه اجازه دهیم در بازار ما رهبری کنند (Ethno2)

7-آمریکایی‌ ها نباید از محصولات و کالاهای خارجی استفاده کنند؛ چراکه این امر به کسب‌ و کارشان لطمه وارد کرده و منجر به رخنه کردن بیکاری در داخل کشور می‌ شود (Ethno3)

همه این 7 متغیر با استفاده از شاخص 7 نقطه‌ ای طیف لیکرت از امتیاز 1=کاملاً مخالفم (Strongly disagree) تا امتیاز 7=کاملاً موافقم (Strongly agree) اندازه‌گیری شده‌ اند. قبل از اینکه وارد رابط کاربری گرافیکی نرم‌ افزار ایموس (Amos) شویم، شاید بخواهید با پنجره اصلی این نرم‌ افزار که در شکل 1 نمایش داده‌شده است آشنا شوید و کارایی چند آیکون کلیدی در این مجموعه نرم‌ افزاری را بدانید (شکل 2). نرم‌ افزار ایموس (Amos) مستلزم این است که کاربران ابتدا مدل مفهومی پژوهش خود را ترسیم نموده سپس امکان مشاهده آماره‌های ریاضی را داشته باشند.

شکل 1: پنجره اصلی نرم‌ افزار ایموس (Amos)
تحلیل عاملی تاییدی مرتبه دوم در ایموس ,تحلیل عاملی تاییدی+pdf ,تحلیل عاملی تاییدی در amos

شکل 2: آیکون‌ های کلیدی در بسته آماری ایموس (Amos)
بار عاملی در amos ,تحلیل آماری با amos ,آموزش کار با نرم افزار amos

وقتی که در حال اجرای یک تحلیل عاملی تاییدی (CFA) در amos هستید، ایده بسیار خوبی است که قبل از اینکه وارد تحلیل‌های پیشرفته‌ تر شوید، به‌ صورت عملی همه متغیر ها را اندازه‌ گیری و ارزیابی کنید. این عمل را می‌ توانید با استفاده از نرم‌ افزار آماری SPSS انجام دهید. از آنجایی‌ که این موضوع خود مستلزم پرداختن در این مقاله دیگری است، لذا از این بخش گذشته و در تنها روی نحوه اجرای تحلیل عاملی تاییدی (CFA) با استفاده از نرم‌ افزار ایموس (Amos) تمرکز می‌ کنیم. علیرغم اینکه برخی از آیتم‌ های متغیر دشمن‌ ستیزی که دارای مقدار چولگی (skewness) و کشیدگی (Kurtosis) مثبت هستند را هایلایت می‌ کنیم. باهدف آموزش، ابتدا باید فایل خام داده‌ ها را به نرم‌ افزار ایموس (Amos) از نرم‌ افزار SPSS فراخوانی نماییم. نخستین گام به‌ منظور فراخوانی داده‌ ها از نرم‌ افزار SPSS به نرم‌ افزار ایموس (Amos) استفاده از آیکون Select Data File است.

Select Data file → File Name (select file) → OK

09367292276
09367292276
azsoftir@gmail.com
azsoftir.com
09367292276
09367292276
azsoftir@gmail.com


در این مرحله می‌ توانید چک کنید که فایل داده‌ ها به‌ طور صحیح با کلیک روی گزینه Select Data File به‌درستی فراخوانی شده است. برای این منظور وقتی در نرم‌ افزار ایموس (Amos) روی گزینه Select Data File کلیک نمایید باید فهرستی از گویه های مرتبط با متغیر های موجود در دیتا ست نمایش داده شود.

با استفاده از این گویه ها می‌ توانیم مدل را همراه با متغیر های تعریف‌شده اجرا کنیم. مرحله بعدی ترسیم مدل اندازه‌گیری (measurement model) در نرم‌ افزار ایموس (Amos) است. این عمل را می‌ توانیم با استفاده از آیکون مؤلفه‌ ها (Indicator icon) انجام دهیم و زمانی بسیار مفید و کارآمد است که همه بخش‌ های مرتبط با مؤلفه‌ های آشکار ترسیم‌ شده باشد. وقتی‌که روی گزینه Indicator icon کلیک کردید، می‌ توانید در صفحه دیاگرامی سفید برای ترسیم روابط موس را جا به‌ جا کنید. آنگاه وقتی‌ که کلیک موس را نگه‌ داشته‌ اید، می‌ توانید با نشانگر موس اقدام به ترسیم متغیر موردنظر به همراه گویه هایش نمایید. سپس، با کلیک به هر تعدادی که مدنظر شماست، می‌ توانید برای یک متغیر مکنون ترسیم‌ شده به‌ صورت بیضی‌ شکل، در قالب دایره‌ هایی شاخص‌ های اندازه‌ گیری یا سؤالات را اضافه کنید. ابتدا می‌خواهیم کار را با مؤلفه پنهان دشمنی آغاز کنیم. برای اینکه این متغیر دارای 4 متغیر آشکار است؛ لذا لازم است 4 بار روی صفحه کلیک کنیم. حالا یک مؤلفه پنهان دارید که آماده استفاده است. باید مؤلفه پنهان دوم را وارد مدل کنید. این متغیر دارای 3 متغیر آشکار است. درواقع این متغیر همان متغیر نژادپرستی است. با استفاده از ابزار های نرم‌ افزار ایموس (Amos) می‌ توانید مؤلفه‌ ها را جا بجا کرده یا بچرخانید. برای جا به‌ جایی از آیکون کامیون قرمزرنگ (lorry icon) و برای چرخش از آیکون پیکان دایره‌ ای قرمز(rotate icon) استفاده نمایید. حال باید بین متغیر ها یک پیکان دو سر در مدل مفهومی اضافه کنید. این پیکان دو سر در نرم‌ افزار ایموس (Amos) در فرایند تحلیل عاملی تاییدی با amos  همان پیکان کوواریانس است. مدلی که باید در تحلیل عاملی تاییدی (CFA) ترسیم نمایید باید شبیه مدل نمایش داده‌شده  در شکل 3 باشد.

شکل 3-نحوه ترسیم مدل اندازه‌ گیری در نرم‌ افزار ایموس (Amos)
تحلیل عاملی تاییدی در amos ,آموزش تحلیل مسیر با amos ,آموزش گام به گام نرم افزار آموس

09367292276
09367292276
azsoftir@gmail.com
azsoftir.com
09367292276
09367292276
azsoftir@gmail.com


گام بعدی این است ک باید برای مؤلفه‌ های پنهان و خطا های آن‌ ها نام‌ هایی را اتخاذ کنید. برای این منظور، نشانگر موس را روی یکی از متغیر های پنهان قرار داده، سپس راست کلیک کرده و درنهایت باید مطابق با شکل 4 باشد.

Object Properties → Text

در باکس مربوط به نام متغیر، باید نامی برای متغیر مورد نظرتان اتخاذ کنید (i.e., Animosity). همین عمل را برای هر دو مؤلفه باید انجام دهید.

شکل 4-عملکرد گزینه ویژگی‌ ها در نرم‌ اف
 افزارهای کامپیوتری دانست که به طور خاص برای مدل سازی معادله ساختاری طراحی شده اند.

نرم افزار آموس (ایموسAmos ) نرم افزاری برای مدل سازی معادلات ساختاری  است که مدل سازی معادله ساختاری را به شیوه ای ترسیمی ارائه می دهد، به نحوی که می توان به سرعت مدل ها را تعریف کرد، محاسبات را انجام داد و در صورت نیاز آن ها را به سادگی اصلاح کرد.

هرچند هدف اصلی از طراحی این نرم افزار مدل سازی است اما قابلیت اجرای مجموعه ای از تحلیل های کمی و آماری معمول نیز بوسیله این نرم افزار وجود دارد. نرم افزار Amos توسط شرکت SPSS به بازار عرضه شده است و برای اجرا نیاز به حداقل 256 مگابایت RAM و  125 مگابایت فضای آزاد بر روی دیسک است.

مروری بر مقاله هایی که تحلیل داده های آن ها بر مبنای مدل سازی قرار دارد نشان می دهد که این برنامه به خوبی جای خود را در میان برنامه های کامپیوتری موجود در زمینه مدل سازی باز کرده و به سرعت استفاده از آن در حال گسترش است. با توجه به این که در حال حاضر به روز کردن و عرضه این نرم افزار توسط شرکت SPSS انجام می شود و این نرم افزار به همراه نگارش های 16 به بعد نرم افزار SPSS عرضه می شود، تا حدودی این انتظار وجود دارد که عمومیت استفاده از آن به تدریج به اندازه عمومیت استفاده از نرم افزار SPSS شود.
Amos Graphics

استفاده از این نرم افزار به دو شیوه نوشتن برنامه به زبانVB.NET و همچنین استفاده از Amos Graphics امکان پذیر است. استفاده از هریک از روش های ذکر شده به لحاظ کار بر روی انواع مدل ها، استفاده از انواع شیوه های برآورد پارامترها و یا محاسبه انواع شاخص های برازندگی و اخذ خروجی های مختلف، مشابه یکدیگر است اما در عین حال استفاده از  Amos Graphics تاحدودی ساده تر از برنامه نویسی است چرا که استفاده از آن برمبنای ترسیم مدل تدوین شده توسط پژوهشگر قرار دارد.
مدل نظری پژوهش در مقایسه با مدل مدون در Amos

09367292276
09367292276
azsoftir@gmail.com
azsoftir.com
09367292276
09367292276
azsoftir@gmail.com


به منظور استفاده از نرم افزار Amos بایستی به تفاوت های بین مدل های تعریف شده در Amos و مدل نظری توجه داشته باشیم. مدل نظری مدلی است که پژوهشگر با توجه به مبانی و چارچوب نظری مدل تعریف کرده است. این مدل عمدتا شامل متغیرهای پنهان، معرف های مرتبط و همچنین روابط بین آن ها می باشد. در مدل نظری پژوهشگر تعریف می کند که متغیرهای پنهان قرار است با کدام معرف ها اندازه گیری شوند و اینکه متغیرهای پنهان (و احتمالا برخی متغیرهای آشکار) چگونه با یکدیگر ارتباط داشته و یا یکدیگر را تحت تأثیر قرار می دهند. مدل مدون در ایموس گرافیکس (Amos Graphics) ضمن آن که همه اجزای تعریف شده در مدل نظری پژوهش را داراست، دارای اجزای جدیدی است که برای کار با Amos وجود این اجزا یا عناصر جدید ضرورت دارد.

جزئیات بیشتر هنگام کار با Amos Graphics معمولا شامل تعریف متغیرهای خطا (خطاهای اندازه گیری و خطاهای تبیین شده یا ساختاری) و همچنین تعریف متغیرهای مرجع است.تعریف متغیر مرجع به این مسئله برمی گردد که متغیرهای پنهان  موجود در مدل فاقد ریشه و واحد اندازه گیری هستند.
برای حل بدون مقیاس بودن متغیرهای پنهان دو راه وجود دارد :

    استاندارد در نظر گرفتن متغیر پنهان (متغیری با میانگین صفر و انحراف معیار 1) که برای این منظور لازم است واریانس متغیر پنهان برابر 1 قرار داده شود.
    قرار دادن ریشه و واحد اندازه گیری یکی از متغیرهای مشاهده شده مرتبط با متغیر پنهان به عنوان ریشه و واحد اندازه گیری همان متغیر پنهان. در این حالت به متغیر مشاهده شده اصطلاحا متغیر مرجع یا معرف نشان گذار گفته می شود.

آنچه در مدل سازی معمول است استفاد از روش دوم می باشد هرچند استفاده از روش اول نیز منجر به نتایج مشابهی در برآورد پارامترها می شود. لازم به ذکر است که متغیرهای پنهان موجود در مدل (به عبارت دیگر متغیرهایی که فاقد مقیاس اندازه گیری اند) خود به دو دسته اصلی تقسیم می شوند :

الف– متغیرهای خطا که شامل خطای اندازه گیری در مدل های اندازه گیری و خطاهای تبیین در مدل ساختاری اند. این متغیرها اساسا متغیرهای پنهانی هستند که اندازه گیری نشده اند، مدل را تحت تأثیر قرار می دهند ولی در مدل نظری پژوهش حضور نداشته اند.

09367292276
09367292276
azsoftir@gmail.com
azsoftir.com
09367292276
09367292276
azsoftir@gmail.com


ب– متغیرهای پنهان درمدل ساختاری که هرکدام با مجموعه ای از متغیرهای مشاهده شده اندازه گیری خواهند شد.
مراحل اجرایی کار با Amos Graphics

به طور خلاصه چهار مرحله اجرایی زیر را برای کار با Amos Graphics  می توان نام برد:
الف. تهیه فایل داده ها با SPSS
ب. ترسیم مدل تدوین شده در صفحه میانجی.
ج. مشخص کردن جزئیات تحلیل شامل موارد مورد نیاز در خروجی وتغییر شیوه برآورد پارامترها(درصورت لزوم)
د. انجام تحلیل و برآورد پارامترها.

حال به توضیح هر کدام می پردازیم:
الف .تهیه فایل داده های ورودی

فایل داده ها با استفاده از نرم افزار SPSS  و به سه شکل زیر تهیه می شود:

09367292276
09367292276
azsoftir@gmail.com
azsoftir.com
09367292276
09367292276
azsoftir@gmail.com


    فایل حاوی داده های خام
    فایل حاوی ماتریس واریانس-کواریانس برگرفته از داده های خام
    فایل حاوی ماتریس همبستگی، میانگین و انحراف معیارها برگرفته ازداده های خام

مراحل تهیه ماتریس همبستگی تا حد زیادی به تهیه فایل در قالب واریانس-کواریانس شباهت دارد اما با این حال توجه به تفاوت های آن ها نیز ضرورت دارد. یکی از مهمترین این تفاوت ها این است که در صورت تدارک داده های گردآوری شده در قالب ماتریس همبستگی ضرورت دارد که میانگی ها و انحراف معیارهای متغیرها نیز در فایل وارد شوند تا امکان برآورد پارامترها به صورت غیراستاندارد نیز فراهم شود. درحالیکه با وجود ماتریس واریانس-کواریانس امکان برآوردهای استاندارد و غیراستاندارد وجود دارد.
ب. ترسیم مدل تدوین شده در Amos Graphics

Amos Graphics  یک جعبه ابزار متنوع در اختیار کاربر قرار می دهد که با استفاده از آن ها می توان مدل تدوین شده را با کلیه جزئیات آن ترسیم کرد بلکه امکانات مختلفی را برای اجرای تحلیل و مشاهده خروجی ها در اختیار قرار می دهد. توضیح این نکته لازم است که جعله ابزار قابل مدیریت است به نحوی که می توان نشانه هایی را به آن افزوده یا از آن کم کرد.
ج. مشخص کردن جزئیات تحلیل

09367292276
09367292276
azsoftir@gmail.com
azsoftir.com
09367292276
09367292276
azsoftir@gmail.com


پس از تدارک داده ها و ترسیم مدل لازم است قبل از اجرای تحلیل برخی از جزئیات آن مشخص شوند. چنین جزئیاتی می توانند موارد متنوعی را در برگیرند اما توجه به دو نکته لازم است :

    تعیین مواردی که مایل هستید علاوه بر موارد پیش فرض در خروجی گزارش شوند. مانند گزارش برآوردهای استاندارد علاوه بر برآوردهای غیراستاندارد در مدل.
    تعیین روش برآورد پارامترها. به طور پیش فرض روش حداکثر درستنمایی برای این منظور تعریف شده است.

د. اجرای تحلیل و برآورد پارامترها

اجرای تحلیل و برآورد پارامترها را می توان آخرین مرحله در اجرای اولیه دانست. پس از اجرای اولیه تحلیل و برآورد پارامترها و شاخص های مختلف برازش و همچنین وارسی سایر خروجی ها درباره تغییر، پژوهشگر می تواند دربارamos
مقدمه
اموس (AMOS) یکی از قویترین نرم افزار های مدل یابی معادلات ساختاری (SEM) است. این نرم افزار قادر است شما را در آزمون تحقیقات و نظریات با استفاده از تحلیل های چندمتغیره استاندارد شامل تحلیل رگرسیونی ، تحلیل عاملی ، همبستگی ها و تحلیل واریانس یاری رساند. همچنین امکان ایجاد فرضیات تحقیقی را در قالب مدل های نموداری فراهم کرده و سپس به کمک آماره های مقتضی آن ها را آزمون می کند.البته این نرم افزار یکی از اعضای خانواده نرم افزارهای مربوط به مدل یابی معادلات ساختاری است . نرم افزارهای شناخته شده تر دیگری نظیر LISERL و EQS جزء این مجموعه هستند . هرچند ممکن است از نظر گرافیکی خروجی AMOS به زیبایی دو نرم افزار دیگر نباشد . اما شیوه کار آسان و محیط ساده آن ، این امکان را برای کاربر فراهم نموده تا محقق با خیالی آسوده تر کار تجزیه و تحلیل را انجام دهد .
۱-نصب و راه اندازی
به منظور نصب نرم افزار AMOS کافی است آیکون نصب 101 را از فایل مخصوص برنامه بر روی CD اجرا کرده و مراحل نصب را همانند سایر نرم افزار ها ی دیگر اجرا کنید.پس از کامل شدن مراحل نصب ، از طریق منوی استارت کامپیوتر و از برنامه های نصب شده به پوشه AMOS16 رفته و سپس برنامه Amos Graphics را اجرا کنید . پس از این کار نرم افزار مربوطه بالا می آید که محیط اولیه آن شبیه تصویر زیر می باشد.
51
نوار آبی رنگ بالا ، نوار عنوان (title bar) نام دارد که در آن نام فایل جاری درج می شود . در زیر این نوار ، نوار منو (Menu Bar) قرار دارد که در آن منوهای Analize ,Diagram,View,Edit,File ,Help,Plugins,Tools قرار دارند. توضیح برخی از این منو ها در طول جزوه خواهد آمد . در سمت چپ تصوی جعبه ای وجود دارد که ابزارهای کاربردی مختلف را در خود جای داده است.درواقع ابزار های این جعبه به کاربر کمک می کند تا سریعتر و ساده تر بتوانند از آن استفاده کند.بیشتر این ابزارها از طریق کشو زیر منو ها قابل دسترسی است . البته در قسمت تنظیمات می توان این جعبه را اصلاح کرد و ابزار های دیگر را به آن اضافه یا از آن حذف کرد.
۲-ورود داده ها
کسانی که با نرم افزارهای آماری آشنا هستند می دانند که یکی از روش های شروع کار ورود داده هااست .(نظیر نرم افزار SPSS).اما در اموس امکان ورود داده در یک صفحه جداگانه وجود ندارد بلکه آنچه در اینجا اتفاق می افتد پیوند داده هاست.برای اینکار از منوی کناری یا جعبه ابزار ، کلید  2 (Select data file ) و یا کلید ترکیبی (Ctrl+D) را کلیک کرده تا کادری شبیه شکل زیر باز شود .

09367292276
09367292276
azsoftir@gmail.com
azsoftir.com
09367292276
09367292276
azsoftir@gmail.com

8
برای اینکه بتوان فایل داده را برای نرم افزار معرفی کرد . کافی است مسیر آنرا مشخص نماییم .برای این منظور کلید (File name ) را بزنید و از این طریق فایل داده هایی که قصد دارید تجزیه و تحلیل آماری بر روی آن انجام گیرد را مشخص کنید . بعد از اینکه مسیر به درستی تعریف شد مشخصات داده ها در کادر خالی دیده می شود.ما در این مقاله آموزشی به عنوان نمونه با فایل مربوط به رضایت شغلی کارکنان تمرین خواهیم کرد . البته در این گزینه های دیگری نظیر مشاهده داده ها (که نیاز به نرم افزار SPSS دارد) و گروهبندی آنها وجود دارد که در قسمت بعدی آنرا توضیح می دهیم .
۳-گروه بندی مدل
در صورتی که بخواهید مدل طراحی شده را به تفکیک گروه های مختلف (نظیر جنس،تحصیلات،شغل و…) ببینید لازم است که تعداد ،نام گروه ها و داده های مربوط به هریک را به  نرم افزار معرفی کنید . به عنوان مثال ما می خواهیم مدل را برای سه دسته مردان ، زنان و کل دو جنس داشته باشیم . به این منظور ابتدا از منوی (Analize) گزینه ی (Manage Groups)را انتخاب نموده و در کادر ظاهر شده نام گروه ها را به جای عبارت (Group number 1) درج می کنیم . برای معرفی کروه های بعدی از کلید (New) استفاده می شود و در پایان کار کادر را می بندیم .

09367292276
09367292276
azsoftir@gmail.com
azsoftir.com
09367292276
09367292276
azsoftir@gmail.com

65
سپس بایستی که داده ها را برای هریک از گروه ها معرفی نمود.برای این منظور با انتخاب کلید 2 از جعبه ابزار کادر مربوط به معرفی داده ها نمایان می شود . در این قسمت بعد از (۱) مشخص کردن مسیر داده ها برای هریک از گروهها ، (۲) متغیر گروهبندی را تعریف کرده (در این مثال جنسیت (Sex) ) و در نهایت (۳) تعداد هریک از این گروه ها را انتخاب می کنیم . در خاتمه لازم است کلید ok را فشار دهید. این مراحل به ترتیب در شکل زیر نشان داده شده است.
 
89
۴- ترسیم مدل
برای ترسیم مدلی که قصد آزمون آنرا داریم از آیکون های گرافیکی داخل جعبه ابزار استفاده می شود . البته رسم نمودار بیشتر یک کار سلیقه ای است که با ممارست بیشتر آسانی آن مشخص می گردد . از اینرو از بی نظمی های طول کار نگران نباشید و سعی کنید تا حد امکان با تمرین ، جلوه زیباتری به مدلتان بدهید . در اینجا به منظور پرهیز از تطویل کلام ، مدل کاملی ارائه می دهیم که هم شامل مدل اندازه گیری و هم مدل ساحتاری مربوط به مثال رضایت شغلی باشد. در اینجا هدف ارائه تحلیل عاملی تاییدی و تحلیل در کنار هم و در قالب یک مدل است . بدین منظور به صورت مرحله ای ترسیم مدل را توضیح می دهیم .
ابتدا با انتخاب یکی از ابزارهای ترسیمی (پیشنهاد می شود به دلیل راحتی کار ابزار (Draw a latent) 1 را انتخاب کنید)شروع به کشیدن متغیر های پنهان و آشکار در قالب تحلیل عاملی میکنیم . از آنحاییکه مدل مثالی ما شامل سه متغیر پنهان با سه عامل و هرکدام از عامل ها نیز شامل چهار متغیر است . کافی است که با انتخاب ابزار گفته شده و حرکت ماوس به داخل صفحه اصلی و کلیک کردن در آنجا یک دایره را رسم کنیم . سپس بر روی همین دایره رفته و با چهار بار کلیک کردن تعداد چهار مربع نیز بر بالای آن اضافه می کنیم . به همین ترتیب می توانیم تعداد دو عدد دیگر شکل مشابه را به همین ترتیب اضافه کنیم . البته می توانیم از این شکل ترسیم شده به کمک ابزار های 2 (select all objects) و3 (Duplicate objects) کپی گرفته و دو عدد شکل دیگر را نیز به صفحه رسم بیافزاییم ( برای اینکار ماوس را بر روی شکل ترسیمی برده و با نگه داشتن کلید ماوس آنرا به سمت دیگر صفحه حرکت می دهیم ، که اینکار تکرار پذیر است. ) در قدم بعد به چینش اشکال در سطح صفحه می پردازیم . این کار به کمک ابزارهای 4 و5 انجام پذیر است . همچنین برای دوران یا چرخش شکلهای ترسیمی مطابق با سلیقه تان از ابرار 6 استفاده کنید . تا اینجا مدل تحلیل عاملی تاییدی برای مثال حاضر رسم شده است . اگر بخواهید کار را تا همین حد انجام بدهید باید بین سه عامل مشخص شده کوواریانس برقرار نمایید این کار از طریق دستور Draw Covariances که در زیر منوی plugins در نوار منو ها قرار دارد قابل اجرااست . البته به صورت دستی نیز می توان با انتخاب پیکان دو سر 7 از جعبه ابزار این کار را انجام داد . اما ما در این مثال به دنبال آزمون مدل تحلیل مسیر نیز هستیم . از اینرو به جای اینکخ کوواریانس بین عامل ها را تعیین کنیم به ترسیم رابطه بین آنها از طریق پیکان یکطرفه8 براساس فرضیه های تحقیق می پردازیم . دقت داشته باشید برای متغیرهایی که به عنوان متغیر وابسته معرفی شده اند نیاز است  که یک مقدار انحصاری خطا که مشخص کننده واریانس باقیمانده است در نظر گرفته شود. تا بدینجا مدل خام مثال رضایت شغلی آماده شده که برای آشنایی با آن در زیر نشان داده شده است.
9
۵ – نام گذاری متغیرهای مشاهده ای و پنهان
پس از اینکه مدل آماده شد نیاز است که متغیر های موجود در آن را نام گذاری کرد.برای این کار بین دو دسته از متغیرهای مشاهده ای و پنهان تمایز وجود دارد . برای نامگذاری متغیر های پنهان کافی است با دستور Name Unobserved Variables از منوی plugins کلیه متغیر ها را نام نهاد . بعد از اجرای این دستور کلیه عامل ها عنوان …,F1,F2,F3 نامگذاری و مقدار های خطا نیز با عنوان …,e3,e2,e1 مشخص می شوند .
برای تعیین متغیر های مشاهده ای یا می توان دقیقا همان عنوانی را که در فایل داده ها دارند را وارد مربعها نمود و یا اینکه از طریق کشیدن نام متغیر ها از لیست مربوطه به داخل مربع ها این کار را کرد . اگر می خواهید از روش اول استفاده کنید کافی است که بر روی مربع مربوطه راست کلیک کرده و با انتخاب Object Properties در داخل کادر مربوط به Variable name نام متغیر را مثلا X1,X2,X3,… وارد کرد . همچنین اگر خواهان استفاده از روش دوم هستید می توانید با احضار لیست کلیه متغیر ها از طریق کلید 10 موجود در جعبه ابزار و کشیدن هریک از متغیر های مربوط به عوامل در مربع های مخصوص این کار را انجام داد .
البته شما این امکان را دارید که نام متغیر ها را تغییر داده و عنوان دلخواه را بجای آن قرار دهید . فقط  دقت کنید  که نام متغیر پنهان نباید عینا در داده های اصلی وجود داشته باشد . مثلا در اینجا ما به جای F1,F2,F3 که بطور سیستمی برای عامل ها تعریف شده اند نام آنها را قرار می دهیم ، یعنی (rezaiat,rotine,essteghlal) برای این کار بر روی یکی از عاملها راست کلیک کرده و باانتخاب گزینه Object Properties در داخل کادر مربوط به  Variable name بجای نام متغیر قبلی نام جدید را وارد می کنیم .
۶ – درج عنوان و آماره ها
برای اینکه بتوان نام مدل و همچنین برخی از آماره ها را همراه نمودار مدل مشاهده کرد نیاز است که از کلید 12 استفاده نمود .برای اینکارپس از انتخاب کلید مزبور مکان نما را به داخل صفحه برده و کلیک می نماییم و کادری شبیه شکل زیر ظاهر می شود .
13
ط شرکت IBM ساخته شده وهمانند LISREL مخصوص مدل سازی یابی معادلات ساختاری به شیوه ای ترسیمی و منحصر به فرد و کشف روابط بین متغیرها و برازش مدل است.
Amos را می توان یکی از موفق ترین نرم افزارهای کامپیوتری دانست که به طور خاص برای مدل سازی معادله ساختاری طراحی شده اند. هرچند هدف اصلی از طراحی این نرم افزار مدل سازی است اما قابلیت اجرای مجموعه ای از تحلیل های کمی و آماری معمول نیز بوسیله این نرم افزار وجود دارد.
به منظور استفاده از نرم افزار Amos بایستی به تفاوت های بین مدلهای تعریف شده در Amos و مدل نظری توجه داشته باشیم. مدل نظری مدلی است که پژوهشگر با توجه به مبانی و چارچوب نظری مدل تعریف کرده است. این مدل عمدتا شامل متغیرهای پنهان، معرف های مرتبط و همچنین روابط بین آن ها می باشد. در مدل نظری پژوهشگر تعریف می کند که متغیرهای پنهان قرار است با کدام معرف ها اندازه گیری شوند و اینکه متغیرهای پنهان(و احتمالا برخی متغیرهای آشکار) چگونه با یکدیگر ارتباط داشته و یا یکدیگر را تحت تأثیر قرار می دهند. مدل مدون در AGضمن آن که همه اجزای تعریف شده در مدل نظری پژوهش را داراست، دارای اجزای جدیدی است که برای کار با Amosوجود این اجزا یا عناصر جدید ضرورت دارد.
خروجی Amos به صورت گرافیکی بوده و درک مطلب را تسهیل می کند. این نرم افزار قادر به تحلیل روشهای چندمتغیره استاندارداست و شامل رگرسیون و تحلیل عاملی؛ همبستگی و تحلیل واریانس است. مزیت ویژه AMOS این است که شرکتIBM این نرم افزار رو همراه باSPSS  ارائه داده و از این نظر همخوانی زیادی باSPSS دارد.
 
نمایی از نرم افزار


09367292276
09367292276
azsoftir@gmail.com
azsoftir.com
09367292276
09367292276
azsoftir@gmail.com


وس یک نرم افزار آماری است و مخفف آنالیز ساختارهای لحظه ای است.

AMOS یک ماژول است که به SPSS اضافه شده است و برای مدل سازی معادلات ساختاری ، تحلیل مسیر و تحلیل عامل تأییدی استفاده می شود.

همچنین به عنوان تجزیه و تحلیل کوواریانس یا نرم افزار مدل سازی علی شناخته می شود.

آموس یک برنامه تصویری برای مدل سازی معادلات ساختاری (SEM) است.

در AMOS ، ما می توانیم با استفاده از ابزارهای ساده طراحی ، مدل ها را به صورت گرافیکی ترسیم کنیم. AMOS به سرعت محاسبات SEM را انجام می دهد و نتایج را نمایش می دهد.

در محاسبه ضرایب SEM ، AMOS از روش های زیر استفاده می کند:

    حداکثر احتمالات
    حداقل مربعات بدون وزن
    حداقل مربعات تعمیم یافته
    معیار بدون توزیع براون
    حداقل مربعات بدون مقیاس

ساخت مدل در آموس

ابتدا باید AMOS را اجرا کنیم. با کلیک بر روی منوی “شروع” و انتخاب گزینه “گرافیک AMOS” ، می توانیم برنامه را اجرا کنیم.

در لحظه شروع به کار AMOS ، پنجره ای به نام “AMOS graphic” ظاهر می شود. در این پنجره می توانیم به صورت دستی مدل SEM خود را ترسیم کنیم.

Attaching Data: با انتخاب نام فایل از گزینه data file ، می توانیم داده ها را در AMOS برای تجزیه و تحلیل SEM ضمیمه کنیم. اگر روی نماد “انتخاب داده” کلیک کنیم ، این گزینه نیز ظاهر می شود.

09367292276
09367292276
azsoftir@gmail.com
azsoftir.com
09367292276
09367292276
azsoftir@gmail.com


متغیر مشاهده شده: از آیکون مستطیل برای ترسیم متغیر مشاهده شده استفاده می شود.

Unobserved Variable: از آیکون دایره برای ترسیم متغیر مشاهده نشده استفاده می شود.

رابطه علت اثر: از یک فلش تک سر در AMOS برای ترسیم رابطه علت علت بین متغیرهای مشاهده شده و مشاهده نشده استفاده می شود.

کوواریانس: از یک فلش دو سر برای ترسیم کوواریانس بین متغیرها استفاده می شود.

09367292276
09367292276
azsoftir@gmail.com
azsoftir.com
09367292276
09367292276
azsoftir@gmail.com


اصطلاح خطا: در AMOS ، نماد اصطلاح خطا در کنار نماد متغیر مشاهده نشده است و برای ترسیم متغیر پنهان استفاده می شود.

نامگذاری متغیر: وقتی روی یک متغیر در یک پنجره گرافیکی کلیک راست می کنیم ، از اولین گزینه “Properties object” برای دادن نام متغیر در AMOS استفاده می شود.

آیکون های دیگری نیز وجود دارد و این آیکون ها در ترسیم گرافیکی مدل SEM کمک می کنند. نمادهایی مانند پاک کردن آیکون ، نماد متحرک ، محاسبه نماد ، مشاهده متن ، خصوصیات تجزیه و تحلیل و غیره ، در ترسیم نمودار SEM به صورت گرافیکی کمک می کنند.

پس از اجرای تجزیه و تحلیل ، می توانیم نتایج را در پنجره گرافیکی مشاهده کنیم. همچنین می توانیم خروجی متن را مشاهده کنیم. پنجره گرافیکی فقط رگرسیونهای استاندارد شده و غیراستریزان شده و وزن اصطلاحات خطا را نشان می دهد. تمام نتایج در خروجی متن نشان داده خواهد شد.
خروجی های آموس

09367292276
09367292276
azsoftir@gmail.com
azsoftir.com
09367292276
09367292276
azsoftir@gmail.com


خلاصه متغیر: در AMOS و خلاصه متغیر خروجی متن آن ، می توانیم ببینیم که چند متغیر و از کدام متغیرها برای تجزیه و تحلیل SEM استفاده می شود. می توانیم ببینیم که چند متغیر مشاهده شده و چند متغیر مشاهده نشده در مدل وجود دارد.

دستیابی به حالت عادی: در مدل SEM ، داده ها باید به طور معمول توزیع شوند. AMOS خروجی متنی را ارائه می دهد و Skewness ، Kurtosis و Mahalanobis d-squared test در مورد نرمال بودن داده ها به ما می رساند.

تخمین ها: در خروجی متن AMOS ، گزینه تخمین نتیجه را برای وزن رگرسیون ، بارگذاری استاندارد برای فاکتور ، پسماند ، همبستگی ، کوواریانس ، اثر مستقیم ، اثر غیر مستقیم ، اثر کل و غیره ارائه می دهد.

شاخص اصلاح: در خروجی متن AMOS ، نتیجه شاخص اصلاح قابلیت اطمینان مسیر ترسیم شده در مدل SEM را نشان می دهد. اگر مقدار شاخص MI زیاد باشد ، بنابراین می توانیم مسیرهای بیشتری را به مدل SEM اضافه کنیم.

Model Fit: در خروجی متن AMOS ، گزینه fit مدل نتیجه خوبی برای مدل آماری متناسب خواهد داشت. این همه خوبی شاخص های تناسب را نشان می دهد ، مانند GFI ، RMR ، TLI ، BIC ، RMSER و غیره.

09367292276
09367292276
azsoftir@gmail.com
azsoftir.com
09367292276
09367292276
azsoftir@gmail.com

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آمار سایت
  • کل مطالب : 30
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 12
  • آی پی دیروز : 0
  • بازدید امروز : 14
  • باردید دیروز : 1
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 57
  • بازدید ماه : 155
  • بازدید سال : 689
  • بازدید کلی : 1,564